-
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
ICT-integratie basisonderwijs: Morgen ICT in mijn klas
Deze Yurls-site biedt een overzicht van een aantal concreet uitgewerkte workshops i.v.m. het integreren van ICT in de klas. De workshops zijn allemaal bedoeld om te prikkelen. Dezelfde tools kunnen, mits een beetje creativiteit, in verschillende …
Website (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfregulerend leren: Model van Barry Zimmerman
Deze poster biedt je een visuele weergave van wat zelfregulerend leren precies inhoudt. Welke vaardigheden en processen vinden plaats wanneer je je leren (mee) stuurt?
De poster is gebaseerd op het model van Barry Zimmerman, één van de …
Downloadbaar lesmateriaal (72)Pedagogisch begeleider -
tMAIL: Platform voor procesbegeleiders
Deze website is het achterliggende monitoringsplatform van de tMAIL app.
Leraren die de tMAIL app in groep gebruiken om bij te leren over zelfregulerend leren, kunnen het e-mailadres van de procesbegeleider toevoegen in de app. De procesbegeleider …
WebsitePedagogisch begeleider -
Differentiatie- en verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafden: Overzicht
Een tabel met materialen en methodes van uitgeverijen die kunnen gebruikt worden bij differentiatie en verrijking voor cognitief sterke leerlingen.
Er wordt vermeld voor welk vak en in welk leerjaar ze bruikbaar zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Game.Learn.Grow: Aan de slag met games in de klas, handleiding
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Zelfregulerend leren: Toolbox
Deze toolbox met o.a. vragenlijsten reikt concrete handvaten aan om het zelfregulerend leren van leerlingen in kaart te brengen. Dit is een eerste stap om het zelfregulerend leren vervolgens te kunnen monitoren en te bevorderen. Daarnaast vind je …
Downloadbaar lesmateriaal (131) -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Projectpresentatie mediacoach@school: Sociale Media competenties aanleren en doorgeven
Naar aanleiding van mijn opleiding tot mediacoach heb ik binnen mijn schoolorganisatie deze presentatie gegeven. Hierin beschrijf ik de digitale stappen die we gezet hebben. Ook blikken we vooruit naar de verdere digitalisering van onze school. In …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht