-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vier Halloween activiteiten voor Google
Eric Curts deelt enkele leuke Halloween ICT-opdrachten die met behulp van Google kan realiseren. Hij deelt ook de sjablonen om mee aan de slag te gaan.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Stokmannetje: Animatie maken met Scratch
Met Scratch kan je heel veel dingen maken. Op deze blogpagina leer je hoe je een animatie maakt met een stokmannetje.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Leerlingen motiveren om een taal te leren
Ken je het? Leerlingen die schroom hebben of angstig zijn om te praten voor de klas. Hoe kunnen wij deze leerlingen helpen?
Dat kan door het inzetten van technologie zoals de iPad.
Het doel is niet het gebruiken van een iPad maar wel hoe stimuleren …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel