-
Gebruik jij al AI voor je afbeeldingen?
Wedden dat ook jij op internet al eindeloos hebt zitten scrollen en zoeken naar die ene foto om in je toets, op je werkblad of in een ander leermiddel te zetten? Om je na een hele tijd tevreden te stellen met eentje die bijna is wat je zoekt? En …
Artikel -
Hoe voeg je Jamboard toe aan FigJam: Instructievideo
Google stopt eind 2024 met hun Jamboardtool. Gelukkig werkt Figma samen met Google om hun tools geheel gratis aan docenten en studenten aan te bieden.
Een van hun tools is FigJam, een geavanceerd whiteboard-tool voor samenwerking met functies zoals …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Lesgeven met artificiële intelligentie: OpenAI
OpenAI brengt een handleiding uit voor leraren die ChatGPT in hun klaslokaal gebruiken, uitleg over hoe ChatGPT werkt en de beperkingen ervan, de effectiviteit van AI-detectoren en vooroordelen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Is ChatGPT de volgende gamechanger voor het onderwijs?: Kennisnet
De (onderwijs)wereld is vol van chatbot ChatGPT. Deze vorm van artificial intelligence produceert in een paar tellen geloofwaardige teksten die in veel gevallen prima bruikbaar zijn voor boekverslagen, essays en andere huiswerkopdrachten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Zelf afspraken rond digitale communicatie vastleggen
Scholen hebben nood aan een digitaal afsprakenkader.
Dit afsprakenkader kan bepalen op welke tijdstippen leerkrachten en leerlingen digitaal bereikbaar moeten zijn. Elke school of scholengroep zal eigen afspraken maken. De gemaakte afspraken zorgen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Standaardberichten in Smartschool om je werkdruk te verminderen
Dat we met z’n allen overrompeld worden door berichten op Smartschool, is een understatement. Maar hoe reageer je daar nu op?
Je hebt niet altijd tijd om meteen een antwoord te formuleren. Het is soms echt zuchten en zweten om te zoeken naar een …
Artikel -
Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?
In dit artikel krijg je meer informatie over AI en ChatGTP. Daarnaast worden ook enkele tips aangereikt om deze technologie in te zetten in jouw klas.
Artikel (12)