-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Startpunt piano: Pianocursus voor beginners of herbronners
Startpunt piano is een cursus voor pianisten die online kan gevolgd worden. De cursus is opgebouwd uit bijna 20 hoofdstukken: duidelijke video's waarin alles wordt uitgelegd door de lesgever Bas Bulteel.
Techniek, noten, theorie, akkoorden, …
Interactieve oefening -
Tekststructuren: Webquest
Een webquest van waarmee leerlingen de vaste tekststructuren kunnen inoefenen. Eerst oefenen ze de tekststructuren in via flashcards en vervolgens maken ze verdiepende oefeningen.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Henna op je huid: Leerpad bij het boek
Deze Webquest omvat oefeningen bij het boek Henna op je huid van Dirk Bracke.
- De oefeningen werden opgedeeld per hoofdstuk.
- Er staan inhoudelijke vragen bij per hoofdstuk om te controleren of het hoofdstuk gelezen werd.
- Er werden …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
EDUbox Lezen: Tool
Met de EDUbox Lezen wil VRT - samen met Het Leesoffensief (samenwerkingsverband tussen de departementen Onderwijs en Vorming, Cultuur, Jeugd en Media, en Welzijn) - zoveel mogelijk leerlingen mobiliseren om te lezen, voor te lezen of samen te …
Interactieve oefening (3) -
Muzieknoten lezen: CoSpaces Edu
In deze CoSpaces Edu kunnen de leerlingen oefenen met het lezen van de muzieknoten. Ze gebruiken een 3D synthesizer (eigenlijk hun toetsenbord) om de muzieknoten te spelen. Eerst oefenen ze met het lezen van losse noten en daarna kunnen ze al de …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
De teller lus: Leren programmeren en coderen
Het leerpad focust op het gebruik van for loops, de teller lus.
Je leert in de eerste les een oplopende variabele gebruiken om meer gecompliceerde codepuzzels op te lossen.
In de tweede les oefen je de teller lus te gebruiken. Je probeert de …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Variabelen: Leren programmeren en coderen
Dit leerpad focust op het gebruik van variabelen.
In de eerste les oefen je variabelen in Sprite Lab.
Je verkent in de tweede les repetitieve designs met behulp van variabelen. Je ontdekt hoe de variabelen code gemakkelijker te schrijven en …Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Feedback schrijfopdrachten: Structuur en interpunctie
Met deze LessonUp gaan je leerlingen aan de slag met ondersteunende informatie over feedback, feed-up en feedforward. Daarnaast leren ze over het correct gebruik van komma's en wanneer ze een nieuwe alinea moeten beginnen. Deze ondersteunende …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Stadssage: Webquest
Opzet
De omkadering van de webquest is een zelfgemaakte parodie op het broodjeaapverhaal Stel je waarzegger niet teleur.
De opdrachten
De leerlingen maken eerst grondig kennismaken met de kenmerken van de stadssage (opdrachten 1 en 2). Bij de tweede …Interactieve oefeningDirectie -
Widgets: Computerwetenschappelijke concepten ontdekken
Widget is een digitale tool waarmee je computerwetenschappelijke concepten verkent. Je leer over tekstcompressie, pixelatie, cryptografie en een odometer.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Alleen op de Wereld: Eduscape
In deze eduscape leer je meer over een klassieker uit de wereldliteratuur: Sans Famille of Alleen op de Wereld.
Deze jeugdavonturenroman werd geschreven in 1878 door Hector Malot en gaat over de vondeling Remi en de zoektocht naar zijn …
Interactieve oefening (3)Leerkracht