-
Digi-Nauten: Videoreeks en activiteitenboek over digitale burgerschapscompetenties
Digi-Nauten is een videoreeks en activiteitenboek van de Raad van Europa. Het stimuleert jonge kinderen, met hulp van ouders of leerkrachten, om na te denken over hun deelname aan de digitale maatschappij. Er is een video over:
-
…
WebsiteNieuw -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Game(L)over: Evenwichtig gamen
Gamen is fun! Maar het kan ook veel tijd en energie opeisen. Is er naast het gamen nog tijd voor andere hobby’s, vrienden, school en familie? Twijfelt een jongere of zijn gamegedrag nog wel oké is? Maakt een ouder zich zorgen over het …
Website -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
#reinventingBeethoven: Een creatieve uitdaging voor het onderwijs
Ontdek de inhoud en de creatieve projecten van de #reinventingBeethoven-uitdaging.
250 jaar geleden, op 16 december 1770, werd Ludwig van Beethoven geboren in Bonn, Duitsland.
Om zijn jubileum te vieren, creëren sommige instellingen in …Website -
Start een Deel IT punt op school
Wil je kwetsbare leerlingen aan een laptop helpen? Overweeg dan om een Deel IT punt op te richten in je school.
Deel IT is een systeem om laptops uit te lenen aan kwetsbare leerlingen en de leerlingen te begeleiden bij het gebruik van de laptops via …
Website -
Whizzkids: ICT-wedstrijd
Whizzkids is een ICT-wedstrijd waarbij je als klas deelneemt. Op de website lees je alle informatie.
Je vindt er ook het mini-Whizzkids-dossier met twee uitgewerkte lessen en tips & tricks om de deelname aan Whizzkids te organiseren. …
Website -
Test je STEM-competenties en vind de juiste workshop
TeachSTEM is het nieuwe, innovatieve leerplatform voor STEM-leerkrachten, educaties en beleidsmakers, ontwikkeld door het Artifex-project en gefinancierd door Erasmus+.
Op dit leerplatform kunnen STEM-leerkrachten en educaties hun …
Website -
Apestaartjaren: Jongeren en digitale media
Apestaartjaren is een grootschalig tweejaarlijks onderzoek naar de digitale leefwereld van Vlaamse kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar.
Je vindt hier alle informatie over het laatste onderzoek.
Website -
Het verhaal van Mascopiro: Lesmateriaal bij het boek
Op deze pagina vind je educatieve materialen en leerfiches die uitgewerkt werden in kader van het project Het verhaal van Mascopiro. Ze maken het mogelijk om in de klas of thuis verder aan de slag te gaan met het boek.
Je vindt er ideetjes om …
Website (8) -
Digitale Wolven: Kennismaken met ICT en technologie
Digitale Wolven wil kinderen en jongeren helpen om zich voor te bereiden op de digitale wereld van vandaag en morgen. Door hen zelf aan de slag te laten gaan met toepassingen, kunnen ze zelfstandig ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Op die …
Website (6) -
Fyxxi: Innovatief ICT-STE(A)M-lab en makerspace
Fyxxi is project van eduCentrum vzw. Fyxxi is:
- een innovatief klaslokaal in Gent, het Fyxxilab, open tijdens schooluren voor klasgroepen die onder onze begeleiding ondernemend aan de slag gaan met ICT-tools rond STEAM-onderwijs, …
Website