-
De Romeinse cijfers op een rijtje met ezelsbruggetjes
In dit artikel vind je ezelsbruggetjes voor het onthouden van de Romeinse cijfers.
ArtikelNieuw -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordenschat, voedselbudget en logaritmen
Wat hebben de woordenrijkdom van een schrijver en iemands budget besteed aan voedsel met mekaar te maken? Wel, meer dan je zou denken! Het wiskundig verband blijkt logaritmisch te zijn.
Het maken van een wiskundig model met behulp van …ArtikelAndere functie -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het interieur van een muziekinstrument: Beeldmateriaal
Via dit artikel krijg je verbluffende foto's te zien die de architecturale interieurs onthullen die verborgen zitten in klassieke instrumenten.
ArtikelLeerkracht -
Beste Boekenjuf/meester 2023: Magazine
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) …
Artikel -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (12)Ander -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …