-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De Borgerheksen
De Borgerheksen is een gratis boek. Het is:
- een grappig, spannend, actueel, online verhaal over heksen, leerkrachten en corona;
- een laagdrempelig boek met korte zinnen in de OTT en een simpele verhaallijn;
- een boek dat aansluit bij de leefwereld van …
Artikel (10)Leerkracht -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Casussen als werkvorm in gezondheidswetenschappen
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van casussen als werkvormen in gezondheidswetenschappelijke studierichtingen. Casussen kan je gebruiken om leerinhoud te
illustreren. Je kan ze ook als inzetten als werkvorm om leerinhouden te …Artikel (33)Leerkracht -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Help leerlingen om te reflecteren op hun werk
De leerlingen leveren hun taak in de passende lade:
- groen (ging heel goed),
- geel (het kostte wat moeite),
- rood (te moeilijk).
Via dit inleversysteem met drie inleverbakken doen de leerlingen aan zelfbeoordeling.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander