-
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Update van de Vlaamse materiaalindicatoren tot 2021
Circulair materialenverhaal: De Vlaamse kringloopeconomie vertaalt zich nog niet in een verlaagde materiaalimpact.
We slagen er steeds beter in om materialen in de kringloop te houden. Onze hergebruik- en recyclagecijfers gaan naar omhoog, …
Artikel -
Transport en logistiek: Project InnoVET
Fabriek Logistiek is het eerste logistieke testcentrum in België. Hier vind je een hele waaier aan innovatieve technieken en toepassingen binnen de logistieke sector. Het ontwikkelde lesmateriaal uit dit project is zowel bruikbaar voor: …
Artikel -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Bring Innovation to life: Project InnoVET
Binnen dit InnoVET-project kunnen leerkrachten op een projectmatige manier hun leerplandoelstellingen bereiken door zich tegelijk te professionaliseren in thema’s die ze voor zichzelf én hun leerlingen belangrijk vinden. De scholen …
Artikel -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Communiceren over corona met hulpmiddelen
In dit artikel krijg je tips en hulpmiddelen aangereikt om over het coronavirus en de bijhorende maatregelen te communiceren met kinderen met een beperking.
In een aantal duidelijke filmpjes leggen ze de hygiënische maatregelen uit m.b.t. het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Geef de leerlingen meer eigenaarschap
Er woeden allerlei discussies in onderwijsland. Maar wat is volgens An Kennes hét thema om op in te zetten? Eigenaarschap van leerlingen!
Leerkrachten hebben geleerd dat ze oplossingen moeten zoeken voor kinderen die een probleem tegenkomen. …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Sexting, ook leuk en spannend
Tieners hebben tientallen redenen om aan sexting te doen. Vooral gezonde en positieve redenen. Maar daar hoor en lees je bijzonder weinig over in de media. De verhalen die wél het nieuws halen, zijn meestal heuse horror.
Door Sarah Van …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, …