-
Effectief onderwijs in begrijpend lezen: Kwaliteitswaaier
Deze kwaliteitswaaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, en schoolleiders. Gebruik de kwaliteitswaaier om samen het leesonderwijs in begrijpend lezen op een hoger niveau te tillen.
Als leraar krijg je zicht op de bouwstenen …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
12 manieren om ChatGPT te gebruiken bij blended leren
Er zijn eindeloos veel toepassingen te bedenken die het leven van docenten makkelijker kunnen maken. Met minder werkdruk, en zo meer tijd voor goed onderwijsontwerp t.a.v. blended learning en natuurlijk persoonlijk contact. Maar dan moet je wel …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Strapdag: Kies voor een actieve of collectieve vervoerswijze
Strapdag is één van de zes thematische actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
Strapdag is kiezen voor een actieve vervoerswijze (te voet, op de fiets of met de step) of voor een collectieve vervoerswijze (met het openbaar …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs: Visietekst en explainer
Benieuwd naar hoe de centrale toetsen eruitzien en hoe ze tot stand komen? In deze video worden de activiteiten en de visie van het Steunpunt geïllustreerd. Deze video werd ontwikkeld door Studio Monk i.s.m. het Steunpunt.
In de visietekst van …
ArtikelAndere functie -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Aandacht houden in de klas en prikkelverwerking
Heb je er al eens bij stil gestaan dat prikkelverwerking en aandacht houden in de klas met elkaar te maken kunnen hebben?
In iedere klas zijn er kinderen met aandachts- en concentratieproblemen. Als dit met hun prikkelverwerking te maken heeft, kan …
Artikel (7)Andere functie -
Sensorische prikkelverwerking in de klas: Handleiding
Gedrag dat we zien van leerlingen kan samenhangen met de manier waarop sensorische prikkels worden verwerkt. Als leerkracht is het dan fijn om meer te weten waar het gedrag vandaan komt om zo ervoor te zorgen dat leerlingen zich beter kunnen …
Artikel (6)Andere functie -
Onderwijskansen voor het jonge kind
Niet elk kind krijgt van huis uit dezelfde kansen, met grote verschillen in onderwijsresultaten tot gevolg. Het is belangrijk om al op jonge leeftijd deze achterstanden op een effectieve manier aan te pakken. Scholen hebben daar verschillende …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Acht acties voor een herleving van ons onderwijs: Verslag hoorzitting leerachterstanden
Op 12 maart 2021 pleitte Tim Surma voor 'realistisch optimisme' in de commissie onderwijs. Hij ziet de COVID-19-crisis als een kantelmoment om aanpassingen te doen aan het onderwijs om dit op lange termijn vooruit te helpen. Hij formuleert daarom …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Werkwinkel organiseren in het eerste leerjaar
In deze korte handleiding legt Femke uit hoe je een werkwinkel kan uitwerken die zowel gericht is op differentiatie, interesses van leerlingen en te kennen leerinhouden.
Artikel (7)Student (niet lerarenopleiding) -
Zelfgestuurd leren bevorderen in het onderwijs: werkt het echt?
Uit onderzoek blijkt dat de inspanningen van leraren die werken aan zelfgestuurd leren bij hun leerlingen, wel degelijk een effect hebben. In dit artikel op duurzaamonderwijs.com gaan de auteurs in op wat zelfgestuurd leren is en waar die …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw