-
Een nieuw muziek inoefenen of herhalen op een speelse manier: Paasspel (1)
In dit leermiddel zien we een leerling aan het werk die aan de hand van een spel rond Pasen een nieuw muziekstuk inoefent of een gekend muziekstuk herhaalt op een speelse manier.
Dit leermiddel hoort samen met het lesmateriaal in …
VideoLeerkracht -
Speels muzikale begrippen aanbrengen in de les instrument
In deze video zie je hoe de leerkracht piano op een speelse manier muzikale begrippen zoals dynamiek en Italiaanse benamingen aanbrengt en herhaalt samen met de leerling.
De leerling heeft toestemming gegeven om deze klasactiviteit te …
VideoLeerkracht -
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!
Van Dale presenteert met trots een nieuwe reeks taalstudieboeken. Als ondersteuning bij het leren van een taal zijn de Van Dale Beeldwoordenboeken Fr, En, Du, Sp en It onmisbaar én een praktisch hulpmiddel voor uw leerlingen. Klik hier voor …
Artikel (8)Ander -
Nascholingstraject Ge zijt zelf competent: Samenwerking zang-dans academie Vilvoorde
Deze film is een compilatie van de verschillende stappen en repetities die de leerkrachten dans en samenzang van de Academie van Vilvoorde namen naar aanleiding van het jaarlijkse concert.
Deze film kadert in het …
Video -
Op ontdekkingsreis in het land van Frans
In de basisschool de Bosmier in Balen gaat men op ontdekkingsreis in het land van Frans…
Je vindt in deze presentatie (talentweedaagse, 2007) de visie op initiatie Frans, de praktische uitwerking, een verwijzing naar de daarvoor gebruikte …
Artikel (3)Directie -
Franse les langs muzische weg
Taal is een middel om te vertellen, te zingen, te spelen, uit te beelden... Ook de vreemde taal. Volgens de eindtermen voor het basisonderwijs leren de kinderen tijdens het vreemde taalverwervingsproces 'communiceren', de taal gebruiken en …
Artikel (5)Directie -
Een brug te ver? Overgang van Basis naar Secundair voor Frans
De moeilijke overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs voor Frans werd al aangekaart in het jaarverslag van de onderwijsinspectie in 2004. Mogelijke oorzaken hiervoor kunnen zijn:
• het gebrek aan kennis van de eigen …
ArtikelDirectie -
Talensensibilisering en taalinitiatie: bijdragen met een logo
Talensensibilisering en taalinitiatie (Frans) is relatief nieuw in het basisonderwijs en dan vragen leraren zich soms af hoe zo'n les in de praktijk, in de klas, verloopt. Nu is er een lijst van bijdragen in verband met talensensibilisering en …
Artikel (4)Andere functie -
Bijdragen op de talensite (h)erkennen met een logo
Bij de bijdragen op de talensite staan logo’s. Ze illustreren vaak de bron of het thema van de bijdrage.
Dit logo is gereserveerd voor de officiële teksten van de overheid, zoals de eindtermen, ontwikkelingsdoelen of informatie over …
ArtikelAndere functie