-
Meertaligheid en taalstoornissen
Deze website is bedoeld als hulpmiddel voor iedereen die werkt met meertalige kinderen waarbij het vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis bestaat. De website bevat informatie over meer dan 75 talen. Verschillen met het Nederlands, …
WebsiteNieuwLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
ZOOschool website Antwerpen
Op deze site van ZOO Antwerpen vind je lespakketten, verhalen, spelletjes, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Antwerpen voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
ZOOschool website Planckendael
Op deze site van ZOO Planckendael vind je lespakketten, verhalen, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Planckendael voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
Hulpmiddelen bij leesproblemen: Digitale tools en leesmethodes
Op de site vind je een overzicht van materialen die bruikbaar kunnen zijn bij (ernstige) leesproblemen:
- tekst naar spraak (apps, extensies ...);
- voorleessoftware (voor ADIBoeken);
- audioboeken (online bibliotheken);
- remediërende leesprogramma's …
Website (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
PeTOS: Psycho-educatie TOS
PeTOS is de makkelijk uit te spreken afkorting van psycho-educatie TOS. Met PeTOS werken kinderen met een taalontwikkelingsstoornis systematisch aan het leren lezen van de eigen (binnen)wereld en die van anderen.
PeTOS is een lesmethode voor …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Sleutelen aan lezen: Samenwerken aan een leesbeleid op school
Hoe krijg je leerlingen zover dat ze meer en liever lezen? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen leesstrategieën vaardig en flexibel leren inzetten? Kan je leesbegrip ook stimuleren buiten de taalles? En hoe bouw je samen met je hele team aan een …
Website (3) -
Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs: Visietekst en explainer
Benieuwd naar hoe de centrale toetsen eruitzien en hoe ze tot stand komen? In deze video worden de activiteiten en de visie van het Steunpunt geïllustreerd. Deze video werd ontwikkeld door Studio Monk i.s.m. het Steunpunt.
In de visietekst van …
ArtikelAndere functie -
Kwaliteitskaarten School aan Zet
Het programma School aan Zet heeft de afgelopen jaren heel wat Nederlandse scholen ondersteund bij hun kwaliteitsverbetering met behulp van gesprekken, praktische tools en voorbeelden. Een van de tools, de ontwikkelde kwaliteitskaarten, bieden …
Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht