-
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Wat is Dutch Fast Foward?
In dit artikel wordt de methode Dutch Fast Forward uitgelegd: gepersonaliseerd NT2-onderwijs.
ArtikelLeerkracht -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Rietveldstoel: Lesidee
In deze lesbrief wordt uitgelegd hoe je met je leerlingen een Rietveldstoel kan maken, oftewel een stoel zoals de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld.
De volgende zaken komen aan bod:- een lijst van benodigdheden;
- een stappenplan met …
Artikel (3)Leerkracht -
Inversie bestaat niet
Schrijf jij telephoon met dubbele -ph en Vlaamsch met -sch zoals in het jaar 1900? Uiteraard niet. Maar je hebt het in de klas (NT2 of Nederlands moedertaal) wel over inversie. Is dat ook niet o zo 1900?
Artikel (10)Leerkracht -
Toegankelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een migratieachtergrond
Opnames presentaties, Q&A en nuttige info van de webinarreeks Toegankelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een migratieachtergrond:
- Inspirerende praktijkvoorbeelden
- Hoe bereid je je organisatie voor op vrijwilligers met een …
ArtikelLeerkracht -
OpenKlas OKA (vervolg): Concreet
In een vorig artikel hier op KlasCement had ik het over de Open klas in het algemeen.
Maar wat betekent een Open klas concreet? Hier een beschrijving vanuit het perspectief van een taalklas NT2.
Artikel (4)Leerkracht -
Belangstellingscentrum dino's
Wie in de klas aan de slag wilt rond het belangstellingscentrum/thema dino's kan in dit artikel van juf Ester Klaver een pak inspiratie opdoen.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …