-
Kennismakingsspel: Spelbord
Op het spelbord staan zesendertig vragen die leerlingen aan elkaar kunnen stellen om elkaar beter te leren kennen.
Artikel -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
De eXpeRiences van Niels Vleeschouwer: Training in VR
Niels Vleeshouwer werkt sinds een goede twee jaar voor Supportsquare in Gent. Voorafgaand volgde hij onderwijskunde aan UGent. Hij leerde Supportsquare kennen via een lesopdracht, het sprak hem aan om daar aan de slag te gaan rond levenslang …
ArtikelLeerkracht -
Bezoek bibliotheek Mechelen: 360°-tour
Deze 360°-tour is gemaakt in Het Predikheren, de bibliotheek van Mechelen. Deze tour kan je gebruiken om een eerste bezoek aan de bibliotheek voor te bereiden. Op die manier hebben leerlingen en cursisten al een idee van de inrichting en …
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
The Paperless Classroom: Workshop viering 25 jaar KlasCement
De format van de pagina is eigenlijk meteen ook de content. Gemaakt met de app Craft is het een showcase van wat Craft je toelaat te publiceren op het net, en dat op een heel eenvoudige manier.
Het aantal features in Craft is niet zo …
ArtikelLeerkracht -
Elke minuut van de les telt
Een praktijkvoorbeeld van het Alfrinkcollege hoe zij de onderwijstijd zo effectief proberen te in te vullen om de leerlingen zoveel mogelijk bagage mee te geven.
Ze hebben het over het het efficiënt opstarten van de les.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kennismakingsspel: Prowise Presenter
In dit draairad zitten verschillende vragen verstopt. Laat een leerling aan het rad draaien en de vraag beantwoorden. Op die manier leren leerlingen elkaar beter kennen.
Interactieve oefening (6) -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Van gamen kan je leren
Interview van Schoolit, met Liesbeth Last over game based learning op school.
Liesbeth studeerde Theologie aan de KUL en haalde een master in Islamitische theologie. Ze geeft acht uur godsdienst in het Vrij Technisch Instituut in Roeselare en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Teaching methods, a never ending story ...
In 2019 gingen enkele scholen gewoon en buitengewoon onderwijs uit Portugal, Noorwegen, Roemenië en België 3 jaar lang via Erasmus+ samen op pad. Tijdens het project gingen ze op zoek naar nieuwe werkvormen en lesmethodieken. In …
Artikel (3)Leerkracht -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel