-
Zoek de schaduw bij de afbeelding
Zoek de schaduw bij elke afbeelding. Het woord wordt voorgelezen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mobiliteit: Interactieve zoekplaat
Thinglink rond mobiliteit met de volgende opdrachten:
- memory met verkeersborden;
- bekijk het filmpje Autofun (Zeppe en Zikki) en beantwoord de vraag;
- combineer de bestuurder met het juiste vervoersmiddel;
- puzzel een verkeersagent en beantwoord …
Interactieve oefeningStudent (lerarenopleiding) -
Leer uit het verkeer: Interactieve zoekplaat
Thinglink rond verkeer met de volgende opdrachten:
- verbind het geluid aan het juiste vervoersmiddel;
- zoek de zeven verschillen;
- plaats de fietsonderdelen op de juiste plek op de fiets;
- matrix vormen (basisvorm verkeersborden) en kleur; …
Interactieve oefeningStudent (lerarenopleiding) -
Weer naar school: Woordenschatoefeningen
Oefen woordenschat rond het belangstellingscentrum weer naar school met deze oefeningen gemaakt in TinyTap.
Volgende opdrachten komen aan bod:
- luister naar het woord en kies de juiste afbeelding;
- luister naar de omschrijving en kies de …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wij gaan op berenjacht: Woordenschat
Interactieve oefeningen rond de woordenschat die gebruikt wordt in het prentenboek Wij gaan op berenjacht van Helen Oxenbury en Michael Rosen.
Volgende opdrachten komen aan bod:
- luister naar het woord en kies de juiste afbeelding;
- luister naar de …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner