-
Onderwerp, persoonsvorm, ja-neevraag maken: Red de prinses - Talent 3
Met deze eduscape oefen je de leerstof taaldenken na thema 8 van de methode Talent 3.
Volgende leerstof wordt ingeoefend:
- het onderwerp aanduiden in een zin;
- de persoonsvorm aanduiden in een zin;
- het onderwerp verbinden met de rest van de zin; …
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Zinnen maken, soorten zinnen, leestekens en woordenschat: Help de kunstenaar
Met deze eduscape oefen je de leerstof taaldenken na thema 7 van de methode Talent 3.
Volgende leerstof wordt ingeoefend:
- een goede zin maken door zinsdelen op de juiste plaats te zetten;
- zinnen zo kort mogelijk maken;
- soorten zinnen herkennen …
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Sprekende muur: Inspiratielijst
Heb je een interactief muurbord in de klas? Zoek je nog ideeën om dit bord zinvol in te zetten? Dit document zet je alvast op weg.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
De multirups: Verschillende functies doorheen de klaspraktijk
Ideeën om in de klas en op school gebruik te maken van de afbeelding van de rups bij allerhande toepassingen. De rups krijgt zowel een functie bij het nastreven van de taalontwikkeling, het wiskundig denken als het motorisch bewegen.
Artikel (8)Leerkracht -
Organisatie hoekenwerk
Enkele foto's van materialen die aan bod komen bij het organiseren van hoekenwerk:
- hoekenwerkbord,
- hoekenwerkdozen,
- fiches met uitleg van de opdrachten,
- lijst met opsomming van de verschillende opdrachten,
- ...
Artikel (46)Leerkracht -
Hoe pak ik begrijpend lezen in de klas aan?
Tekst waarin Celine, leerkracht van het vierde leerjaar, uitlegt hoe zij begrijpend lezen aanpakt in de klas.
Naar aanleiding van de doorlichting licht ze toe wat haar visie is op begrijpend lezen.
Artikel (4)Leerkracht -
Een correcte schrijfbeweging oefenen met een skateboard
In het artikel schrijft juf Eva hoe je een geplastificeerd skateboard kan gebruiken om een juiste schrijfbeweging te oefenen.
Artikel (15)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pengreepkoffer: Materialen ter voorbereiding van de pincetgreep
De pengreepkoffer bestaat uit brooddozen met materiaal dat kleuters en kinderen van het eerste leerjaar uitnodigt om de pincetgreep toe te passen.
Bekijk de negen verschillende dozen met bijhorende uitleg.
Artikel (76)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5)