-
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Algoritmes en AI in de onderwijscontext: Een studie naar de perceptie, mening en houding van leerlingen en ouders in Vlaanderen
Elk jaar voert het kenniscentrum een monitoring uit waarbij ze via een grootschalige bevraging de attitudes van relevante stakeholders bevraagt in een context waar algoritmes zouden kunnen worden toegepast. Dit jaar viel hun oog op de …
Artikel -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2021: Tekst voor het onderwijs
Naar aanleiding van de publicatie van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2021 werd opnieuw een toegankelijke tekst voor het onderwijs gemaakt. In deze tekst wordt stilgestaan bij het begrip mediaconcentratie en geven we onder andere …
Artikel -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden
Het draaiboek vormt de weerslag van het City of Things project
‘Structurering Innovatieve Studentenprojecten in Studentensteden’, dat in 2018 werd
goedgekeurd door VLAIO, het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen. De …ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling: Van theorie naar praktijk
Het reflectie-instrument geeft aanzet tot nadenken over je educatieve werking.
In welke mate is je educatieve werking gericht op educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO)?Het bestaat uit drie delen:
- planning
- implementatie …
ArtikelLeerkracht -
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Autonomie-ondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in!
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ging Axelle Bollen op zoek naar een antwoord op deze vragen.
Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die je als …
Artikel -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator