-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Taaltechnologie op de redactie
Generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT kunnen je bijstaan bij het herwerken van teksten, opstellen van vraagstukken of voor leerlingen bij het stiekem maken van huistaken. Maar hoe kan je die nieuwe taaltechnologieën …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik
Hoe leer je leerlingen in het beroepssecundair onderwijs goed argumenteren, bewuste keuzes maken en alert omgaan met media? Drie leraren vertellen hoe zij in hun lessen werken aan de eindtermen kritisch denken en mediawijsheid.
Artikel -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Robocode: Programmeerspel
Robocode is een programmeerspel waarbij het doel is om een robotgevechtstank te ontwikkelen om te strijden tegen andere tanks in Java. De robotgevechten worden in realtime en op het scherm uitgevoerd.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ChatGPT in de klas
Artificiële intelligentie is een enorm krachtige tool. Het kan als geen ander patronen in data herkennen. Het bepaalt reeds grote delen van ons leven, zoals hoe we nieuws vergaren, eten bestellen, reizen en zelfs daten! Dat ook de talen de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
AI en LO: Analyseer jouw vorm met InFORM
InFORM, het lesproject waarbij leerlingen sport, Python en AI combineren om te werken aan hun techniek en houding wordt uitvoerig beschreven in dit artikel.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Woorden hinkelen, être en avoir vervoegen en hoofdrekenen: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond het thema klimaat:
- woorden rond klimaat hinkelen;
- être en avoir vervoegen;
- hoofdrekenen.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de …
ArtikelAnder