-
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Digital Skills for Kids: Kinderen leren werken met Google Apps / Office 365
Digital Skills for Kids is een leerkrachtonafhankelijke manier om leerlingen online te leren werken met de Google Apps of in de Office 365 omgeving.
Zij leren via tutorials hoe ze deze Apps kunnen gebruiken en leren (online) werken. Ze tonen via een …
App of software -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
Wat onthouden we uit Apestaartjaren 8?
Apestaartjaren is een onderzoek naar het mediabezit en gebruik bij kinderen tussen 6 en 12 jaar en jongeren tussen 12 en 18 jaar in Vlaanderen, dat Mediaraven, Mediawijs en imec-MICT-UGent tweejaarlijks voeren.
In dit artikel …
Artikel -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Film en beeld in afstandsonderwijs
Wil je je leerlingen iets anders aanbieden dan Netflix en laten zien wat de alternatieven zijn? Wil je hen bedreven maken in de wetten van de film en de beeldtaal? Bekijk het aanbod.
Artikel -
EU Code Week 2019: Toolkit
Informatie over de Code Week 2019, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt. In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te …
Artikel (4) -
Robotami Robotron Creative Robotica: Recensie
Bespreking van de Robotron Creative Robotica set die kinderen laat kennismaken met wetenschap, techniek en robotbouw.
Artikel