-
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Kwartrust, kwartnoot, achtste en zestiende noot: Ritmerad
Deze applicatie werkt als een jackpot en wordt gebruikt als ritmebingo. De gebruiker draait aan het wiel en er verschijnen 8 tellen (2 maten). In deze eerste versie kun je een kwartrust, kwartnoot, achtste noten en/of zestiende noten krijgen. …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Netiquette: E-mails beoordelen
Oefening waarbij leerlingen verschillende zelfgemaakte e-mails bekijken en aan de hand van een checklist beoordelen wat er goed en minder goed is aan de e-mailberichten.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Auteursrechten en Creative Commons-licenties
Presentatie en lesdocument voor een les over auteursrechten en Creative Common-licenties waarbij leerlingen leren over de betekenis en het belang van auteursrechten en het nut van Creative Commons-licenties.
Het lesdocument is een samenvatting van de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Medialandschap in Vlaanderen
Deze les verkent het medialandschap in Vlaanderen en begint bij de kranten.
De leerkracht heeft alle kranten van één dag gekocht (zeer belangrijk dat ze allemaal van dezelfde dag zijn!) en verdeelt deze vooraan in de klas. Aan de hand …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Communicatie via mail: Formeel versus informeel
Deze bijdrage bevat een overzichtelijke poster die de belangrijkste kenmerken van formele en informele e-mails vergelijkt..
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Werken met het toetsenbord en touchpad van een laptop
Met deze PowerPoint leer je jouw leerlingen wat je allemaal kan typen en uitvoeren met het toetsenbord en het touchpad van je laptop.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Leren tekenen met SketchUp 3D: Presentatie
In deze Prezi-presentatie kom je meer te weten over het tekenprogramma Sketchup 3D en hoe je ermee aan de slag kan. Komt onder andere aan bod:
- wat is SketchUp;
- wat is 3D-tekenen;
- inleiding SketchUp;
- menubalk;
- oefenen;
- leren tekenen met SketchUp.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht