-
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalbeleid lagere school
Een voorbeeld van een uitgewerkt taalbeleid.
Het voorbeeld is van de school Heilig Hart in Heverlee.
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen
Vlaamse leerlingen lezen niet goed en niet graag, weten we uit recente onderzoeken. Maar hoe maak je van elke leerling een vaardige en gemotiveerde lezer?
Bekijk in de video hoe de leraren van VBS De Blokkentoren aan de slag gaan met een schoolbreed …
Artikel -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Ouders betrekken bij voorlezen op school
Het thema van Voorleesweek 2020 is ouderbetrokkenheid.
Ouders hebben een grote impact op de leesopvoeding van hun kinderen. Door ouders te betrekken bij het (voor)lezen op school, werk je op twee fronten. Wij geven, samen met pedagogische …Artikel -
Nik-nak: Basisonderwijs en meertaligheid
Resultaten van de enquête Basisonderwijs en meertaligheid: situatie op school en hoe u er graag mee omgaat.
Artikel -
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Talenbeleid: Hefboom voor gelijke kansen in het basisonderwijs
Op de Talentweedaagse in 2007 kwam het taal- en talenbeleid in het basisonderwijs aan bod.Een goed talenbeleid is essentieel om het onderwijs in het Nederlands en van het vak Nederlands of Frans voor alle leerlingen maximaal te laten renderen. …
ArtikelDirectie -
Tijd voor taal- en spraaktechnologie in onderwijs Nederlands
Wist je dat heel wat wensen vanuit de praktijk van het onderwijs Nederlands met taal- en spraaktechnologie gerealiseerd kunnen worden? Nu al en zonder al te grote investeringen.
Dat is de conclusie van een rapport van de Nederlandse Taalunie na een …
ArtikelAndere functie