-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Helden doorheen de geschiedenis: Webquest
Via deze webquest doen leerlingen onderzoek naar volgende helden uit de geschiedenis:
- Herakles;
- koning Arthur;
- uitvinders in de twintigste eeuw.
Ze gaan ook op zoek naar helden en schurken in stripverhalen.
Er zit ook een programmeeropdracht in …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Afval sorteren: Buitenschools leren
Een opdracht voor buitenschools leren.
Bespreek het onderwerp met de cursisten in de klas. Geef de oefeningen mee naar huis.
Zorg voor voldoende inoefening vooraf: zoeken op een website, begrijpend lezen ...
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Kinderen en school: Buitenschoolse opdracht
Deze buitenschoolse opdrachten zijn enkel voor cursisten met schoolgaande kinderen. Door verschillende buitenschoolse opdrachten die je op KlasCement vindt (zie getipte leermiddelen), kan je differentiëren in je klasgroep.
Om de transfer van het …
Downloadbaar lesmateriaal -
In het opvangcentrum: Buitenschoolse opdracht
Deze buitenschoolse opdrachten zijn enkel voor cursisten die in een opvangcentrum verblijven. Door verschillende buitenschoolse opdrachten die je op KlasCement vindt (zie getipte leermiddelen), kan je differentiëren in je klasgroep.
Om de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Op school: Buitenschoolse opdracht
Dit zijn buitenschoolse opdrachten, die toch in school plaats vinden. Het zijn eerder buiten’les’-opdrachten. De opdrachten vinden niet plaats tijdens de les, maar in de pauze, voor of na de les of op een ander moment. Om (sommige van) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kennismaken met Belgisch persoon: Buitenschoolse opdracht
Een opdracht waarbij cursisten praten met Belgische personen en hun antwoorden noteren.
Om de transfer van het geleerde te waarborgen, is het belangrijk dat het leren niet enkel in de klas gebeurt. De cursisten kunnen met deze opdracht zelfstandig aan …
Downloadbaar lesmateriaal -
Naar de bib: Buitenschoolse opdracht
Een opdracht waarbij cursisten in de bibliotheek op zoek gaan naar het antwoord op hun vragen.
Om de transfer van het geleerde te waarborgen is het belangrijk dat het leren niet enkel in de klas gebeurt. De cursisten kunnen met deze opdracht …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Buitenschools leren: Opdrachten
Dit is een verzameling van negentien verschillende opdrachten voor Buitenschools leren voor cursisten NT2 WayStage 1 en 2.
Het aanmoedigen van buitenschools leren is van enorm belang in de basiseducatie. De basiscompetenties/eindtermen zijn immers …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Taaldorp: Activiteit voor cursisten
Taaldorp is een fictief dorp waarbij de Nederlandse taal wordt geoefend door anderstalige cursisten. Het wordt georganiseerd op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld in een grote zaal, op een bepaalde dag.
In het dorp worden verschillend winkels en …
Downloadbaar lesmateriaal -
De avonturier: Minecraft
Als je het leuk vindt om te bouwen in Minecraft, ben je hier aan het juiste adres. Je gaat op avontuur in grotten om te zien wat er te vinden is. Je leert lussen gebruiken om alle basismaterialen in de nieuwe wereld te kunnen plaatsen.
Je maakt je …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw