-
Klaar voor pi-dag
Op pi-dag krijgen de leerlingen een kleine rekenopdracht waarmee ze een bokaal met lekkers kunnen openen.
ArtikelLeerkracht -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Chimaera en AI in jouw klas!
Artikel over een lesproject waarbij kennis wordt gemaakt met de Griekse held Bellerophon, zijn vliegend paard Pegasus en de verschrikkelijke Chimaera. Griekse mythes worden zo gecombineerd met artistieke vorming en artificiële intelligentie …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Week van het Bos: Groepswerk
Groepswerk waarbij de leerlingen in groep op wandel gaan in een nabijgelegen bos. Ze krijgen eerst voorbereidingstijd in de klas, waarbij ze apps en info mogen opzoeken om de opdracht zo vlot mogelijk te kunnen uitvoeren. Daarna gaan ze in groep …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Artificiële intelligentie en Oudgrieks: Projectomschrijving
Artikel over een project dat werd ontwikkeld om een brug te slaan tussen de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen, waarbij een inleiding wordt gegeven in de wereld van artificiële intelligentie en wat de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten: Opdrachten bij de schilderijen
Bij deze opdrachten bij schilderijen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel vind je een antwoordblad voor de leerlingen, toelichting voor de leerkracht en het eigenlijke museumspel met de vragen. Dit museumspel hoort bij het Old …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Repair café: Hersteller voor de klas
Tips om met je klas op bezoek te gaan bij een Repair Café of een professionele hersteller in de buurt. Of om eventueel een hersteller uit te nodigen in de klas.
Tijdens zo’n bezoek of klasgesprek ontdekken leerlingen wat vrijwillige …
Downloadbaar lesmateriaal