-
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Hoe word je een kunstkenner?: Lespakket
Wil jij bij een volgend museumbezoek van je laten horen? Oefen jezelf met speelse opdrachten in het kijken naar kunst, haal je beste argumenten boven om erover in gesprek te kunnen gaan en ervaar hoe heerlijk het is om je door kunst te laten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
StoryboardThat: Digitaal vertellen
Met StoryboardThat kan je op een snelle eenvoudige manier een strip of een sociaal (strip-)verhaal maken.
App of software (4)Leerkracht -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Monumentenlogboek: Lesidee
Bezoek en onderzoek hetzelfde onroerend erfgoed meerdere jaren na elkaar en creëer een band ermee. Zo volgen de leerlingen jaar na jaar de evolutie, noteren ze dit in een logboek en doen ze metingen.
Downloadbaar lesmateriaal -
Inpakken en wegwezen: Lesfiche
Hoe kan je het publiek op een andere manier naar erfgoed laten kijken? Denk aan de kunstenaar Christo. De leerlingen verruimen hun expressievermogen door onroerend erfgoed uit de schoolomgeving kunstzinnig onder de aandacht te brengen.
Downloadbaar lesmateriaal -
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet: Lesidee
De leerlingen bestuderen onroerend erfgoed via verschillende methodieken: probeer eens geblinddoekt (voelen aan materialen), tekenen via een omschrijving van een medeleerling, een tekst over je favoriete plek ...
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Huizen kijken: Lesidee
Op stap in de schoolomgeving leren leerlingen gevels observeren uit heel verschillende periodes. Ze maken schetsen, fotograferen en denken ook na over de architecturale waarde van recente woningen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)