-
Boekje bij online leertraject SprintPlus
Het Sprintboek gebruik je samen met het online leertraject voor SprintPlus.
Leerlingen kunnen in groep of zelfstandig aan de slag. In het boek duiden leerlingen aan wat ze al kunnen of geleerd hebben.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Historisch kaartmateriaal: Lesidee
Lesidee Historisch kaartmateriaal rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
Met historische kaarten gaan de leerlingen aan de slag in het omgevingsonderwijs. Door ze te vergelijken met hedendaagse kaarten, krijgen ze inzicht …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Qwhizzkids: Informatie opzoeken op internet
Om de twee weken deelt Whizzkids een korte reeks met drie vragen via de website van Whizzkids en via deze bijdrage op KlasCement.
- De leerling krijgt enkele vragen waarvan het antwoord te vinden is op het internet. Het goed gebruik van …
Downloadbaar lesmateriaal (48) -
Programmeeroefeningen
Wil je werken met Arduino, Makey Makey, Micro:bit of Scratch? Deze oefeningen van CoderDojo helpen kinderen om spelenderwijs te programmeren. Het materiaal is onderverdeeld in starter, gevorderd en expert. De oplossingen zijn beschikbaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Publi Ville: Online games over reclamewijsheid
Kinderen zien overal reclame om hen heen. Vroeger vooral op tv, in het straatbeeld of in kranten en tijdschriften, maar vandaag ook online, bijvoorbeeld als ze gamen of filmpjes bekijken. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met al …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lussen: Les 2 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen, niveau ByteBusters:-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Les 1 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk.
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie; …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Makey Makey: Alarmsysteem
Deze fiche is een uitbreiding op de basisfiche over Makey Makey. Deze fiche daagt je uit om een alarmsysteem te ontwerpen en maken met een Makey Makey.
Bron: MaKey MaKey : Didactische fiche door Lennart Dreesen
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Primo Cubetto: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Primo Cubetto uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Daisy the Dinosaur: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Daisy the Dinosaur kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (3)