-
Taalbeschouwing: Van woorden naar zinnen en dan naar een tekst
Werkbladen om de eerste begrippen van taalbeschouwing te illustreren en aan te brengen.
Ontworpen voor gebruik bij anderstalige nieuwkomers. Meerlettergrepige woorden worden gesplitst om het lezen te vergemakkelijken.
Volgende leerinhouden komen …
Downloadbaar lesmateriaal (166)Leerkracht, ICT-coördinator -
Spellingafspraken
Dit document geeft een overzicht van de spellingafpsraken uit het vierde leerjaar.
Elk blad hoort bij een reeks oefeningen die ik haalde uit verschillende werkboeken (niet methode-gebonden).
Volgende spellingafspraken komen aan bod:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal (57)Leerkracht, ICT-coördinator -
Zinnenspel
Dit is een bordspel dat je kan spelen onafhankelijk van de taalmethode. Doordat je de woorden kan aanpassen bepaal je zelf de moeilijkheid. Het spel heeft als doel om te leren goede zinnen te maken.
Het spelverloop heeft twee delen: eerst is het de …
Downloadbaar lesmateriaal (324)School/onderwijs -
Tegenwoordige tijd: Regels en oefeningen
Via deze oefenbundel kunnen leerlingen de vervoeging van de tegenwoordige tijd oefenen. Elke regel wordt stap voor stap uitgelegd.
Downloadbaar lesmateriaal (88)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Koekjes bakken
Eenvoudig recept om koekjes te bakken, met aanvullende oefeningen met recept- en productkennis a.d.h.v. foto's. Er zit ook een schrijfoefening bij.
Downloadbaar lesmateriaal (40)Leerkracht -
Taalverrijking: Een eigen boek schrijven
Een handleiding om (hoogbegaafde) kinderen die meer uitdaging nodig hebben op het talig gebied, een eigen boek te laten schrijven en uit te geven.
Je vindt hier een tienstappenplan (o.a. schrijfstrategie, entourage, personages en plot), tips, …
Downloadbaar lesmateriaal (47)Ander -
Verkleinwoorden: Kruiswoordraadsel
Kruiswoordraadsel met moeilijke verkleinwoorden. In bijlage zit ook de correctiesleutel.
Downloadbaar lesmateriaal (108)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen: Overzichtsblad
Dit rooster kunnen de leerlingen gebruiken om na het lezen volgende zaken bij te houden:
- de datum;
- Wat heb ik gelezen?
- Hoe ging het?
- Waar moet ik nog op letten?
Downloadbaar lesmateriaal (25)Student (niet lerarenopleiding)