-
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Naspelen van het internet: Computationeel denken
Je leerlingen leren hoe het internetwerk door middel van dit spel.
Ze leren de begrippen servers, URL-adressen, webadressen, IP's, DNS,... kennen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Estafette programmeren: Unplugged programmeren
We bouwen verder op de vaardigheden uit programmeren op ruitjespapier. De nadruk ligt nu op het belang van volgorde en het proces van debuggen om programma's tot een goed einde te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Abstractie: Computationeel denken
In deze les worden de dagelijkse routines van de leerlingen besproken. Met behulp van een denkspel leert de klas over de effectiviteit van abstractie tijdens het programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Voorwaardelijke instructies met kaarten: Unplugged programmeren
Na het introduceren van conditionals, if-statements en lussen, kan de hele klas samen of in groepjes aan de slag met deze speelkaartenopdracht. Dat doen ze met behulp van een vooraf geschreven programma in een neppe computertaal of gewoon in …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Unplugged programmeren
We maken een zonnevanger van touw, kralen en een speciale bedel.
De leerlingen zullen een reeks repetitieve stappen volgen en vervolgens worden gevraagd om bepaalde sets te identificeren, die meerdere keren worden gedupliceerd.
Zodra die vaardigheden …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Algoritmes: Unplugged programmeren
Tijdens deze les ontdek je algoritmes. Je kan op verschillende manieren het einddoel bereiken.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Wat doet een computerwetenschapper?: Introductie op informatica
De lesfiche legt het concept van informatica en uit. Leerlingen leren ook wat een computerwetenschapper doet.
Wanneer de meeste mensen aan informatica denken, stellen ze zich over het algemeen programmeren voor. Vaak gaan ze ervan uit dat …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Rally door de Ardennen: Internetzoektocht
Interactieve zoektocht waarbij leerlingen informatie zoeken op het internet. Tijdens deze activiteit leren kinderen het internet gebruiken als informatiebron. Daarbij ontwikkelen ze vaardigheden als digitale geletterdheid, zelfredzaamheid en …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Andere functie -
Fotografie: Patronen aanvullen
De kinderen gaan met de pagina op zoek naar een voorwerp dat ze hiermee associeren: dezelfde vorm, kleur, gevoel ...
De fiches in deze opdracht zijn geïnspireerd op Afrikaanse patronen. Deze opdracht kan ook dienen als inleiding op het patroon …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Andere functie -
Spiegeltje aan de wand: Opdracht fotografie
Fotografen gebruiken spiegeling om hun foto's interessanter te maken. Dit kan de reflectie zijn in een spiegel, raam, waterplas... Je krijgt hierdoor een verdubbeling van je onderwerp of vreemde effecten.
Deze opdracht geeft een eenvoudige …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Andere functie