-
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
ASGARD: Ballonnen voor de wetenschap
Elk jaar sturen studenten uit alle landen hun zelfbedacht en zelfgemaakt experiment de ruimte in met een stratosfeerballon. Deelnemen aan ASGARD lijkt sterk op een echte wetenschappelijke missie in de ruimte, uitgevoerd door een team gedurende …
Downloadbaar lesmateriaal -
LEGO: Bouw de verandering
LEGO ontwikkelde in samenwerking met The Ellen McArthur Foundation een educatief pakket rond circulaire economie. De educatieve cursussen bevatten filmpjes, tips voor praktische doe-opdrachten, achtergrondinfo en een kant-en-klaar draaiboek …
Downloadbaar lesmateriaal -
Verschil tussen lineaire, recycling en circulaire economie
Deze infographic geeft op visuele wijze het verschil weer tussen een lineaire-, recycling- en circulaire economie.
Downloadbaar lesmateriaal -
Videogames in de klas: Lespakketten
Het gebruik van videogames in de klas is een uitstekende manier om de aandacht van studenten te behouden en hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Spellen als Minecraft en de Discovery Tour van Assassin’s Creed hebben op dat vlak hun nut al …
Downloadbaar lesmateriaal -
Frankenweenie: Lesmap bij de film
In deze lesmap vind je verschillende ideeën om met je leerlingen aan de slag te gaan met de film Frankenweenie.
Verhaal
Wanneer het hondje van de jonge Viktor, Sparky, door een auto wordt geraakt en sterft, besluit Viktor zijn geliefde …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kerning game: Lay-out en typografie
Dit is een online spelletje waarbij je letters zo goed mogelijk moet spatiëren, zodat een mooi woordbeeld wordt gevormd.
Interessant om meer te leren over lay-out en typografie.
Interactieve oefening (5)School/onderwijs -
Digitale timer: Prowise Presenter
Breng de tijd die over is om een bepaalde taak te voltooien digitaal in beeld. Wanneer de tijd verstreken is klinkt er een geluid.
Interactieve oefening -
Scorebord: Prowise Presenter
Gebruik het scorebord om de scores van verschillende personen of groepen bij te houden. De scores kunnen uit positieve en negatieve getallen bestaan.
Interactieve oefening -
Codewise: Prowise Presenter
Programmeren een ver-van-mijn-bedshow? Helemaal niet! De CodeWise programmeertool en het CodeWise kaartspel maken programmeren toegankelijk voor iedereen.
Zo gebruik je de tool CodeWise in Prowise Presenter (YouTube).
Interactieve oefening (3) -
Galgje Kerstmis: Prowise Presenter
Een spel waarbij een woord geraden moet worden door het raden van letters. Er mag maar een beperkt aantal letters fout geraden worden.
Interactieve oefening