-
PowerPoint maken: Stappenplan
Leerlingen leren een eenvoudige presentatie maken met info over zichzelf.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Nieuwe Antieke Verhalen: Lessuggesties
Medea, de Schone en het Beest, de Krekel en de Mier … CANON Cultuurcel stak deze en zeven andere antieke verhalen van diverse oorsprong in een nieuw jasje.
Tien originele verhalen kregen nieuwe illustraties en praktische kapstokken: didactische …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Maak een virtual reality tour
In deze missie van Skills Dojo gaan kinderen in 7 video’s, in Google Tour Creator, een virtual reality (VR) tour maken. Zo leren ze de technische werking van virtual reality en ontdekken en hoe 360 graden foto’s gemaakt worden.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Levend programmeren met 'Let's go code': Handleiding
Deze fiche kan je gebruiken als handleiding bij het spel Let's go code.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Opwarmingsoefeningen: Energizers
In dit leermiddel zijn een aantal lesfiches gebundeld rond het opwekken van energie in een groep. Probeer met jouw leerlingen deze opwarmingsoefeningen uit rond tal van onderwerpen.
De verschillende onderwerpen die aangehaald worden, zijn:
…Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Picasso: Eenlijnstekeningen
De eenlijnstekeningen van Picasso zijn wereldberoemd, en bovendien goed uit te voeren door kinderen.
In deze activiteit kan je aan hen uitleggen hoe Picasso de essentie van zijn onderwerpen weergeeft. De leerlingen bekijken voorbeelden van …
Downloadbaar lesmateriaal (45)Leerkracht -
Petsrock: Digitale dierencollage
Je maakt met het tekenprogramma paint.NET een collage van een (huis)dier.
De bedoeling is om het dier een menselijk uiterlijk te geven met kledij, attributen...
Deze werkwijze vraagt best wat tijd en vaardigheden.Er is ook een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Ander