-
De nacht van Ronke: Boekpromotie
Tijdens deze les werken leerlingen rond het boek De nacht van Ronke van Jef Aerts.
Leerlingen bespreken de cover van het boek en ze bedenken waarover het verhaal zou kunnen gaan. Vervolgens leest de leerkracht een aantal fragmenten uit het boek. Na …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Zomerschool: Programma 2023
Dit is het programma van de zomerscholen van het stedelijk onderwijs Antwerpen 2023.
Op basis van het boek Boutje van de rommelberg van Mirjam Oldenhave kan je twee weken vullen met talige activiteiten vanuit het concept verhalend leren. Met het boek …
Downloadbaar lesmateriaalPedagogisch begeleider -
Zomerschool: Programma 2022
Dit is het programma van de zomerscholen van het stedelijk onderwijs Antwerpen 2022.
Op basis van het boek De Vindeling van Wammerswald van Stefan Boonen kan je twee weken vullen met talige activiteiten vanuit het concept verhalend leren. De nadruk in …
Downloadbaar lesmateriaalPedagogisch begeleider -
Trots op je taalpaspoort: Breng de meertaligheid in je klas in kaart
Breng de talige diversiteit van jouw klas in kaart. Laat de leerlingen stilstaan bij hun eigen meertaligheid door een taalpaspoort te maken.
Wie kan hallo zeggen in het Spaans? In welk land komt jouw naam het meeste voor? Welke kleur past bij jouw …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat is jouw lievelingswoord?
Welke woorden vinden jouw leerlingen mooi en bijzonder? Laat hen erover nadenken aan de hand van het werkblaadje en de bijhorende presentatie.
Downloadbaar lesmateriaal -
Op zoek naar taalschatten: Leerlingen ontdekken de meerwaarde van een meertalige omgeving
Laat jouw leerlingen de meerwaarde van een meertalige omgeving zien. In de activiteit staan taalschatten uit andere talen centraal: woorden of zinnen met een bijzondere waarde of betekenis.
De leerlingen worden schattenjagers en interviewen iemand …
Downloadbaar lesmateriaal -
Woordpakket 20 - Tijd voor Taal accent 4
Je oefent de spelling van woordpakket 20 uit de methode Tijd voor Taal accent 4.
Je oefent rond volgende spellingsmoeilijkheden:
- woorden die eindigen op -ig(e);
- woorden die eindigen op -lijk(e);
- woorden met ui.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordpakket 17 - Tijd voor Taal accent 4
Je oefent de spelling van woordpakket 17 uit de methode Tijd voor Taal accent 4.
Je oefent rond volgende spellingsmoeilijkheden:
- woorden die eindigen op -ig(e);
- woorden die eindigen op -lijk(e);
- woorden met au of ou.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordpakket 13 - Tijd voor Taal accent 4
Je oefent de spelling van woordpakket 13 uit de methode Tijd voor Taal accent 4.
Je oefent rond volgende spellingsmoeilijkheden:
- woorden met een gedekte klinker in een gesloten lettergreep;
- hoofdletters en leestekens.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordpakket 5 - Tijd voor Taal accent 4
Je oefent de spelling van woordpakket 5 uit de methode Tijd voor Taal accent 4.
Je oefent rond volgende spellingsmoeilijkheden:
- woorden met ei of ij;
- woorden die eindigen op -ig;
- woorden die eindigen op -enen, -elen of -eren.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordpakket 3 - Tijd voor Taal accent 4
Je oefent de spelling van woordpakket 3 uit de methode Tijd voor Taal accent 4.
Je oefent de spelling van woorden die eindigen op -ig.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wiskundige begrippen
Tijdens deze les worden wiskundige en ruimtelijke begrippen ingeoefend. Volgende begrippen komen aan bod: voor, naast, op, tussen, laatste, voorlaatste ...
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht