-
Framing: Verwerkingsopdracht
Dit is een verwerkingsopdracht bij het onderwerp framing. De opdracht laat de leerlingen nadenken over hoe ze zelf een boodschap kunnen framen op twee tegengestelde manieren. Op deze manier verwerken de leerlingen de leerstof door ze zelf toe te …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Boudewijn de Groot, Het Land van Maas en Waal (1966): Luisteren en lezen
Het Land van Maas en Waal is een nummer van Boudewijn de Groot met een tekst van Lennaert Nijgh. Het behoort tot de canonteksten van de Nederlandse liedkunst. Dankzij de ritmische melodie en het kleurrijke arrangement is het lied nog altijd in staat …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Bertus Aafjes, Een voetreis naar Rome (1946): Luister- en leesvaardigheid gedicht
Op 31 maart 1936 vertrok Bertus Aafjes (1914 - 1993), die toen 21 jaar oud was, met de fiets uit zijn geboortestad Amsterdam op pelgrimstocht naar Rome. Onderweg moest hij zijn fiets achterlaten en te voet verder gaan. Op 12 mei 1936 kwam hij in …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Arthur van Schendel (1874-1946), Angiolino en de lente: Luisteren en lezen
Angiolino en de lente is het verhaal over een bedelaar in Florence, die een beurs met geld ontvangt en die zonder te aarzelen weer weggeeft. Dit fijnzinnige stemmingsverhaal met een Franciscaanse boodschap wordt tot het beste werk van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Willem Elsschot (1882-1960), Kaas: Lessuggesties
De novelle of korte roman Kaas van Willem Elsschot verscheen in 1933. Het boek behoort tot de klassiekers van de Nederlandstalige literatuur en is de meest vertaalde Vlaamse literaire tekst van alle tijden. Het verhaal werd ook bewerkt als film en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Fa- en solsleutel lezen en zingen: Oefeningen
Aan de hand van deze oefeningen leren je leerlingen de fasleutel en de solsleutel lezen en zingen. Deze zingoefening is vooral geschikt voor eerstejaars pianisten die harmonisch begeleid kunnen worden door de leerkracht aan de piano.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Joost van den Vondel, Lucifer: Lesidee
De dichter en toneelschrijver Joost van den Vondel (1587-1679) is een van de belangrijkste auteurs uit het Nederlandse taalgebied. Zijn tragedie Lucifer uit 1654 vertelt de spannende voorgeschiedenis van de zondeval van Adam en Eva in het Aards …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hugo Claus (1928-2008), Het verdriet van Vlaanderen: Lesidee
Hugo Claus (1928-2008) is de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. Zijn bekendste werk is de roman Het verdriet van België uit 1983. Het boek is tegelijk een politieke roman en een autobiografische ontwikkelingsroman. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Cyriel Buysse, De biezenstekker en Tantes: Lesidee
Cyriel Buysse (1859-1932) debuteerde in 1894 met de ophefmakende naturalistische novelle De biezenstekker. In de loop van zijn schrijverscarrière evolueerde hij naar een realisme met impressionistische invloeden en een ironische toon. Daarvan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Multatuli, Saïdjah en Adinda: Lesidee
In het zeventiende hoofdstuk van Max Havelaar, het absolute hoogtepunt van onze historische literatuur, vertelt Multatuli het ontroerende liefdesverhaal van een Javaans meisje en een Javaanse jongen, de kinderen van twee arme boeren. Maar hun liefde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
W.F. Hermans, De donkere kamer van Damokles: Lesidee
De donkere kamer van Damokles (1958) is de meest succesvolle roman van Willem Frederik Hermans (1921-1995) en misschien wel het absolute hoogtepunt van onze naoorlogse literatuur. Het boek is zowel een spannende avonturenroman als een oorlogsroman, …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hendrik van Veldeke, Minneliederen: Lesidee
Hendrik van Veldeke is de eerste Nederlandse schrijver die we bij naam kennen. Hij schreef tussen 1170 en 1190 een veertigtal Minneliederen, die alleen in Duitse handschriften werden overgeleverd, onder meer in de prachtig geïllustreerde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht