-
Hoe kan ik op een speelse manier gevoelens bespreekbaar helpen maken?
Over de streep is een methode voor leerlingen om elkaar echt te leren kennen en om te zien waar ze allemaal mee struggelen. Op deze speelse manier kan je gevoelens bespreekbaar helpen maken. De methodiek helpt leerlingen inzien dat ze er niet alleen …
VideoNieuw -
Maak een smakelijk stilleven
Wat als je moest kiezen tussen kunst en pizza? Dat zou een nachtmerrie zijn! Maar wat als je kunst en pizza kon combineren? Deze DIY doet je dromen uitkomen en toont je hoe je lekkere pizzakunst maakt.
Video -
TOScast: Podcast over TOS
Angela van de Weg deelt kennis, tips en ervaringen over (het werken met) kinderen met TOS:
- wat is een taalontwikkelingsstoornis,
- woordvindingsproblemen,
- visuele ondersteuning bij TOS,
- TOS op de basisschool,
- TOS en emoties.
AudioLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Executieve functies en Kapitein Exefun: Podcastreeks
In deze podcastreeks leer je over de ontwikkeling van executieve functies bij jonge kinderen en hoe onderwijsprofessionals en ouders kunnen helpen bij het stimuleren van deze belangrijke vaardigheden.
Je beluistert de nieuwste wetenschappelijke …
Audio -
Podcast over dyslexie
Christel Van Vreckem vertelt in deze podcast over dyslexie en begrijpend lezen:
- dyslexie in eenvoudige termen,
- de waarde van het speels aanbrengen van letters,
- alarmsignalen bij kleuters,
- belang van transparante communicatie tussen …
AudioLeerkracht, Ander -
All Children All Right(s)!: Luisterverhalen
Mobile School ontwikkelde de toolkit All Children, All Right-s! om jeugdwerkers, leerkrachten... te engageren om kinderrechten te promoten. De toolkit bestaat uit vier componenten: korte online trainingen, educatieve posters, spelen en …
Audio -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Instapmomenten en kleuterparticipatie: Wij slaan de brug
In Vlaanderen kunnen kinderen naar school van zodra ze 2,5 jaar oud zijn, maar het contact tussen ouders en scholen begint al zo’n anderhalf jaar voor die eerste schooldag. Niet alleen de instap, maar ook de momenten daarvoor zijn …
Audio -
Hoe vang je anderstalige nieuwkomers op in de klas?: Podcast
In deze podcast hebben we het over de opvang van anderstalige nieuwkomers (AN) in de klas. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de school en de leerkrachten is dit een zeer intens proces. Kinderen komen immers terecht in een …
Audio -
Teacher Tapp: Ouderbetrokkenheid
In deze aflevering hebben we het over ouders. Teacher Tapp stelde aan zijn respondenten enkele vragen over ouderbetrokkenheid. Hoe hebben leerkrachten contact met ouders. Hoe vaak? Hoe belangrijk vinden ze dat contact? Teacher Tapp stelde al …
AudioLeerkracht -
Preventieve huisbezoeken: Podcast Wij slaan de brug
De relatie die jongeren met onderwijs hebben, stopt uiteraard niet wanneer om vier uur de schoolbel rinkelt. Een partnerschap met ouders is cruciaal wanneer we willen dat meer jongeren afstuderen met een diploma of kwalificatie.
Brugfiguren zoals Joke …
Audio -
Brede leer- en leefomgeving: Podcast Wij slaan de brug
In Gent streven we naar een brede leer- en leefomgeving. Hoe doen we dat? Wie zijn hierin onze partners?
Aan het woord zijn in deze aflevering:
- Ingrid Antheunis, Brede School-coördinator;
- Sigrid D'Hulster, brugfiguur in het lager onderwijs; …
Audio