-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Karen Van de Cruys over feedback
Als docent Russisch merkte Karen Van de Cruys op dat feedback een enorme boost gaf aan het leerproces van haar studenten, waarna ze besloot zich te verdiepen in dit aspect van lesgeven. Vervolgens werd ze leerkracht Nederlands en Engels en …
ArtikelLeerkracht -
Een gesprek over tieneronderwijs
Nele Decroos en Jan Royackers delen hun ervaring en knowhow als schoolbegeleiders over tieneronderwijs.
Wat is het? Wat is de meerwaarde, en wat zijn de ingrediënten?
Een boeiend gesprek dat start bij de breinwerking van tieners, over tienerproof …
AudioAnder -
Schoolloopbaan in een nieuwe taal: Podcast Operatie Geslaagd
Stel dat je morgen verhuist naar een land waar je noch de taal, noch de lokale gebruiken kent. Hoe zou je reageren? Ieder jaar komen in Gent honderden jongeren binnen die terechtkunnen in een OKAN-klas. In zo’n onthaalklas voor anderstalige …
Audio -
Differentiatie in de B-stroom, voor iedere leerling een droom die werkelijkheid wordt
Door de verschillende instroommogelijkheden en het M-decreet zijn de klassen in de B-stroom erg heterogeen. Leerlingen hebben steeds meer aandacht nodig van de leerkracht en differentiatie wordt vaak gezien als ondersteuning voor de zwakkere …
Artikel (4)