-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
WIL: Filmbespreking
Deze opdracht hoort bij de film WIL. De leerlingen bekijken de film (te vinden op Netflix), beluisteren een podcast en vullen daarna de vragen in.
Er wordt in de opdracht nog verder ingegaan op de betekenis van antisemitisme in de …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Jeugdboekenmaand: Inspiratiebox
In deze inspiratiebox vind je allerlei werkvormen om met boeken aan de slag te gaan in de klas. Je vindt er ook relevante achtergrondinformatie over o.a. het belang van (voor)lezen, beeldgeletterdheid en een divers aanbod.
De inspiratiebox …
Website -
De schrijfnorm: E-learning
NBN heeft als lesmateriaal een e-learning over normen, meer bepaald de
schrijfnorm ontwikkeld. De e-learning bestaat uit verschillende onderdelen met
theorie aangevuld met voorbeelden en oefeningen.Website -
Mosasaurus: Leesopdracht
Deze BookWidget over de Mosasaurus behandelt o.a. de evolutietheorie. De leerlingen lezen een krantenartikel en beantwoorden de vragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bokkenrijders: Leesstrategieën - Match 3 Maatschappelijke vorming-Nederlands
Leestekst waarop verschillende leesstrategieën worden teogepast:
- oriënterend lezen,
- zoekend lezen,
- intensief lezen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
E-mail schrijven: Zelfevaluatie
In deze oefening maken de leerlingen een zelfevaluatie en -reflectie van een eigen geschreven e-mail. Deze oefening kan ook met een partner samen ingevuld worden (peer-evaluatie). De criteria staan uitgeschreven in een rubric en zijn gebaseerd op …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Verder studeren na het beroepsonderwijs: Leesopdracht
De leerlingen lezen een artikel van VRTnws over de slaagkansen van bso-leerlingen in het hoger onderwijs.
De opdracht bestaat uit begrijpend lezen, eigen mening, opzoekingswerk (internet).
De opdracht geeft hen een overzicht van de mogelijkheden …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Warme maaltijd op school: Leesopdracht
Begrijpend lezen a.d.h.v. een artikel over warme maaltijden op school. De vragen zijn opgesteld bij een tekst van Nieuwsbegrip.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Voedselverspilling: Leesopdracht
Opdracht begrijpend lezen bij een tekst van Nieuwsbegrip over voedselverspilling.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werelddierendag: Actualiteitsopdracht
Opdracht begrijpend lezen over Werelddierendag. De leerlingen lossen vragen op bij de artikels van Nieuwsbegrip over Werelddierendag.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Dodelijke aanslag in Brussel
Vragenreeks over de terreuraanslag in Brussel op 16 oktober 2023. Aan de hand van de VRT-website zoeken de leerlingen het antwoord op de vragen.
Interactieve oefeningLeerkracht