-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
GIF-creator
Maak eigen animaties en sla het op als gif-bestand.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Prezi Next: Presentaties maken
Prezi Next is een online tool om presentaties mee te maken. Je start met een template waarop je de informatie gaat ordenen in topics en subtopics.
Topics tonen de hoofdpunten, en met subtopics kan je details toevoegen die je al dan niet toont aan je …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
E-mail schrijven: Zelfevaluatie
In deze oefening maken de leerlingen een zelfevaluatie en -reflectie van een eigen geschreven e-mail. Deze oefening kan ook met een partner samen ingevuld worden (peer-evaluatie). De criteria staan uitgeschreven in een rubric en zijn gebaseerd op …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werelddierendag: Actualiteitsopdracht
Opdracht begrijpend lezen over Werelddierendag. De leerlingen lossen vragen op bij de artikels van Nieuwsbegrip over Werelddierendag.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Flowgorithm: Leer programmeren
Deze online cursus biedt een introductie tot programmeren door middel van basisconcepten zoals algoritmes, variabelen, loops, condities en functies, zonder het gebruik van een specifieke programmeertaal. In plaats daarvan maakt het gebruik van …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Aardbeving in Marokko: Begrijpend lezen actua
Begrijpend lezen bij een artikel over de zware aardbeving in Marokko.
Het lesmateriaal van Nieuwsbegrip werd in een BookWidgets gegoten.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Evras: Actualiteitsopdracht
Begrijpend lezen bij een actueel artikel over Evras.
De leerlingen krijgen een artikel te zien van VRT over de misverstanden rond Evras en moeten hier vragen over oplossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
AI: Test of je de machinevertalingen kan herkennen!
Wist je dat we online en in het dagelijks leven heel vaak te maken krijgen met machinevertalingen? Dankzij artificiële intelligentie zijn deze vertalingen steeds moeilijker te onderscheiden van vertalingen gemaakt door mensen. Maar toch …
Interactieve oefening -
Micro:bit: Evaluatie
Deze eindevaluatie test de competentie van je leerlingen bij het programmeren van een micro:bit.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generatieve AI heeft de wereld veranderd in kleurrijk deeg! Hoeveel culturele monumenten kun jij ontdekken?
Het experiment maakt gebruik van Google AI om monumenten in plasticine-stijl te maken. Een diepte- en opvallendheidsmodel wordt gebruikt om het …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, …