-
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Blob Beats: Google Arts & Culture Experiments
In deze online oefening op ritme in de stijl van Guitar Hero kan je punten scoren door de noten op het juiste moment aan te klikken als ze vallen. Je kan kiezen uit verschillende klassieke werken en een variatie aan moeilijkheidsgraden. Ook leer je …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Statische elektriciteit: Interactieve video
In deze video kom je meer te weten over het ontstaan en het effect van statische elektriciteit. Daarnaast leer je meer over bliksem en bliksembeveiliging.
Interactieve oefening -
Verbruikers van elektriciteit: Interactieve video
Kom alles te weten over de verbruikers van elektriciteit. Deze video zoomt in op:
- soorten energiebronnen,
- energieomzetting,
- energieverbruik.
Interactieve oefening -
Elektrische stroom: Interactieve video
Waar komt de elektrische stroom vandaan? Hoe wordt elektriciteit gemaakt? Je komt het te weten in deze video.
Interactieve oefening -
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Irriteren met Brian Eno: Lessuggestie
De producer Brian Eno legt zijn artiesten graag beperkingen op. Zo tapete hij de vingers van Coldplay’s Chris Martin aan elkaar, om hem te dwingen op een nieuwe manier piano te spelen.
Eno gebruikt een arsenaal aan trucs om de artiesten te …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Beter luisteren naar je leerling tijdens de les instrument
Een lerares viool stelde vast dat ze altijd weer keek naar het technische aspect: de boogstreek die niet juist is, een foute vingerzetting, de duim die niet op de juiste plek staat ...
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van …
Artikel