-
De Romeinse cijfers op een rijtje met ezelsbruggetjes
In dit artikel vind je ezelsbruggetjes voor het onthouden van de Romeinse cijfers.
ArtikelNieuw -
Werkwoorden: Modellen
Dit is een oefening op vijf modellen van regelmatige werkwoorden en ook enkele onregelmatige werkwoorden. De leerlingen moeten aangeven welk model het werkwoord volgt. De oefening sluit aan bij de leerstof na caput 5.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De passieve indicatief perfectum: Leerpad - Pegasus novus 2
Gedifferentieerd leerpad bij 3.3 De passieve indicatief perfectum na een les over de ontdekking van deze vorm, wijs en tijd.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kraak de code: Kerstopdracht
Door de verschillende BookWidgets, verspreid over de tekening, op te lossen vinden de leerlingen een code aan de hand van de verkregen feedback.
De oefeningen behandelen de onderdelen:- lengtematen herleiden;
- oppervlakte;
- omtrek; …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Grafiek van een functie opbouwen: GeoGebra applet
Wat is de grafiek van een functie? Hoe wordt die opgebouwd?
Je geeft een functievoorschrift in, kiest x-waarden en ziet meteen de bijhorende y-waarden berekend worden. Vervolgens kan je het punt (x,y) van de grafiek laten tekenen.Interactieve oefeningLeerkracht -
Verwante hoeken: Visueel hulpmiddel
Met deze interactieve eenheidscirkel kunnen de leerlingen de goniometrische getallen van verwante hoeken in de andere kwadranten visueel maken. Dat kan hen helpen om goniometrische uitdrukkingen te vereenvoudigen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordenschat, voedselbudget en logaritmen
Wat hebben de woordenrijkdom van een schrijver en iemands budget besteed aan voedsel met mekaar te maken? Wel, meer dan je zou denken! Het wiskundig verband blijkt logaritmisch te zijn.
Het maken van een wiskundig model met behulp van …ArtikelAndere functie -
Goniometrische getallen in de eenheidscirkel: GeoGebra applet
Dit interactief hulpmiddel kan gebruikt worden om te tonen waar de sinus, cosinus, tangens en cotangens van een hoek kunnen afgelezen worden op de goniometrische cirkel.
Interactieve oefeningLeerkracht