-
Micro:bit: Werkbundel
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Hoe weet je welke informatie op internet juist is: Luistertoets
Leerlingen bekijken een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je kan achterhalen of informatie op internet correct is. Vervolgens beantwoorden ze vragen over het filmpje.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Werken met Google drive: Eindtaak
Met deze toets kan je nagaan of leerlingen vlot kunnen werken met Google Drive.
Leerlingen voeren o.a. volgende opdrachten uit:
- een nieuwe map maken,
- lettertype aanpassen,
- lettergrootte aanpassen
- een tabel invoegen,
- een afbeelding …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Irriteren met Brian Eno: Lessuggestie
De producer Brian Eno legt zijn artiesten graag beperkingen op. Zo tapete hij de vingers van Coldplay’s Chris Martin aan elkaar, om hem te dwingen op een nieuwe manier piano te spelen.
Eno gebruikt een arsenaal aan trucs om de artiesten te …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hogeschool PXL: Aanbod voor scholen
Scholen kunnen met heel wat vragen terecht bij Hogeschool PXL. Van informatie over workshops voor leerlingen, navorming voor leerkrachten, studiekeuzebegeleiding in de vorm van infosessies, openlesdagen of proefdagen tot het verzorgen van een …
AankondigingAdministratief personeel -
Naamsverandering: Schermtijd-Schermstrijd? wordt vanaf nu Digipeuters en -kleuters
Veilig Online verandert de naam van de vorming 'Schermtijd-Schermstrijd?' naar Digipeuters en -kleuters. Deze vorming is om ouders van peuters en kleuters te versterken in hun mediaopvoeding. De jongste kinderen groeien op omringd door schermen, …
Aankondiging -
Beter luisteren naar je leerling tijdens de les instrument
Een lerares viool stelde vast dat ze altijd weer keek naar het technische aspect: de boogstreek die niet juist is, een foute vingerzetting, de duim die niet op de juiste plek staat ...
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van …
Artikel