-
Agressie: Sanctietaak
Taak die de leerling in de (straf)studie kan maken, na een incident waarbij er sprake was van agressie.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (4)Leerkracht -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Communicatiekaart met picto's
Een kaart met pictogrammen van gevoelens en enkele dagelijkse activiteiten.
Leerling en leerkracht kunnen met elkaar communiceren door het aanduiden van de afbeeldingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Breuken: Hulpfiches
Hulpkaarten voor de volgende onderdelen:
- optellen,
- aftrekken,
- vereenvoudigen,
- gelijknamig maken,
- van kommagetal naar breuk,
- van breuk naar kommagetal.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten
In dit boek werden 24 sleutelwerken oftewel kernartikelen over leren en onderwijzen van de laatste decennia geselecteerd.
Elk hoofdstuk met een kernartikel kent dezelfde opbouw:
- info waarom het artikel zo baanbrekend is;
- het idee en de inzichten …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Vragen om mee te spelen: Social script
Een stappenplan om de sociale vaardigheid van meespelen aan te leren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Optellen, aftrekken en splitsen: Stappenplannen
Drie fiches voor het aanleren van splitsen, optrekken en aftrekken.
De stappen worden ondersteund met Sclerapictogrammen en getalbeelden.Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Met ASS-leerlingen op sneeuwklassen
Enkele uitgeschreven Franstalige richtlijnen en tips voor ski-instructeurs.
Hoe ga ik best om met een leerling met ASS? Hoe zorg ik voor structuur bij het wegbergen van skimateriaal? Waar hou ik best rekening mee tijdens de skiles?Downloadbaar lesmateriaalDirectie -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Wat bij de komst van een anderstalige nieuwkomer: Draaiboek
Dit draaiboek wil bruikbare handvatten aanreiken bij de komst van een anderstalige nieuwkomer in de klas. Het is vooral geschreven voor scholen die nog weinig ervaring hebben met anderstalige nieuwkomers.
In het draaiboek vind je volgende info:
…Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht