-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Python in de klas
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige computers. Ook op school en in de klas voelen we die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
KopieID: Maak een veilige kopie van je identiteitskaart
Heel wat partijen vragen tegenwoordig om een kopie van jouw identiteitskaart. Dit is niet zonder gevaar. KopieID biedt via deze website een veilige, snelle en eenvoudige manier aan om jouw eigen kopie te maken in enkele stappen.
App of softwareICT-coördinator, Systeembeheerder -
HeadingsMap: Add-on
Met deze add-on zie je de inhoudstafel van een webpagina aan de linkerkant van je scherm.
Handig voor leerlingen om snel hun weg te vinden in een lange online tekst. Ze krijgen nl. de structuur van de tekst te zien en ze kunnen meteen doorklikken naar …
App of softwareLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Kloon je stem: Praktijkvoorbeeld
Hey Siri! Okay Google! Zinnen die je wellicht kent. Willen of niet, die slimme sprekende assistenten baanden zich een weg in ons leven. Ze spreken in het Engels, Nederlands ... maar wat als ze konden spreken zoals jij? Met jouw eigen stem?
Het …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Het verborgen perspectief in jouw foto
Een foto kennen we allemaal. Momentopnames in 2D. Met je smartphone neem je er dagelijks en je kan ze bewerken met allerlei apps en filters. Maar wist je dat je in de klas van 2D naar 3D kan gaan door middel van artificiële intelligentie en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtual Reality: Vragen uit de praktijk
In dit artikel gaat Kim Dekeyser dieper in op het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs. De auteur beantwoordt een aantal vaak gestelde vragen als het gaat over de implementatie van VR in de klaspraktijk.
ArtikelLeerkracht