-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Basis computerbegrippenspel
Dit memoryspel laat je kennis maken met basis computerbegrippen. Je kan het spel alleen spelen maar het is nog leuker om het samen te spelen.
Interactieve oefening -
Interactief doolhof: Oog-handcoördinatie en muisvaardigheid
Beweeg met de muis en leidt het paarse stipje doorheen het doolhof. Vind jij de uitgang?
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Bezoek bibliotheek Mechelen: 360°-tour
Deze 360°-tour is gemaakt in Het Predikheren, de bibliotheek van Mechelen. Deze tour kan je gebruiken om een eerste bezoek aan de bibliotheek voor te bereiden. Op die manier hebben leerlingen en cursisten al een idee van de inrichting en …
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Bordspel mediawijsheid: Prowise Presenter
Aan de hand van vragen komen leerlingen meer te weten over mediawijsheid. Leerlingen krijgen o.a. vragen over nepnieuws, phishing, privacy, sterke wachtwoorden ...
Interactieve oefening -
Teksttypes: Memory
In deze memory rond teksttypes is het de bedoeling dat de afbeeldingen van verschillende teksttypes gecombineerd worden met de juiste benaming. Het doel is om zoveel mogelijk verschillende teksttypes te leren herkennen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Semantische termen: Webquest - Campus Nederlands 2
Maak de webquest over:
- synoniemen,
- antoniemen,
- homoniemen,
- hyperoniemen/hyponiemen.
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Brick Building: Constructies bouwen op de computer
Een computerbouwspel voor kinderen. Je leerlingen kunnen allerlei constructies maken vanuit hun eigen creativiteit.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Zoeken in boeken: Opdracht met Seesaw
Met het digitaal portfolio maken de leerlingen een boekverslag. Ze gaan op zoek naar onderdelen van hun boek door een foto te nemen of een tekening te maken en posten deze elementen dan in het sjabloon.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Kerst: Woordzoeker
Met deze woordzoeker oefen je begrippen in die te maken hebben met kerst. De omschrijvingen staan telkens bij de gezochte woorden, maar dit kan worden uitgevinkt.
Interactieve oefeningLeerkracht