-
Word geen geldezel: Sensibiliseringsvideo
Een geldezel stelt zijn rekening of bankkaart ter beschikking van criminelen, die het geld witwassen door het te versluizen tussen verschillende rekeningen. Dit sensibiliseringsfilmpje wil jongeren wijzen op de gevaren wijzen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Laat de tekst van een afbeelding voorlezen: Voorleesfunctie iPad
In deze video wordt getoond hoe je op een eenvoudige manier de voorleesfunctie op een iPad kunt instellen. Hierdoor kan je de tekst van een afbeelding laten voorlezen. Een handige ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, anderstalige …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Over executieve functies: De schakels tussen willen en uitvoeren
Een video van Leerpunt ADD met uitleg over executieve functies
In het eerste deel is er aandacht voor de verschillende EF:
- taakinitiatie en uitstelgedrag;
- zelfregulatie (aandacht sturen, zelfbeheersing);
- werkgeheugen (gedachten ordenen, …
Video (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kloklezen: Zeg en teken de tijd
Klik op nieuwe tijd om een nieuwe tijd in te stellen. Nu heb je 2 mogelijkheden:
- klik en luister naar zeg de tijd en noteer de tijd digitaal. Daarna controleer je door op teken de tijd te klikken. Je hebt dus een kladblad en een potlood …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Laura leest op school met de Anderslezen-app
Heb je leerlingen in de klas met dyslexie of andere leesmoeilijkheden? Schrijf je school in bij Luisterpunt en ga aan de slag met Daisy-luisterboeken. Met de gratis Anderslezen-app lezen leerlingen met een leesbeperking duizenden …
Video -
Luisterlezen: Jeugdauteurs lezen hun boek voor
In deze YouTube-playlist van Luisterpunt zie je een blik achter de schermen van jeugdauteurs die hun eigen boek inlezen.
Met deze video's kan je een les inleiden over lezen, leesmotivatie en Daisy-luisterboeken. Of een leerling met leesmoeilijkheden …
Video -
Daisy-boeken van #LikeMe: Acteurs lezen voor
De gedrukte boeken van het Ketnet-programma #LikeMe zijn beschikbaar als Daisy-luisterboeken, ingelezen door de acteurs. Zo kunnen leerlingen met leesmoeilijkheden (bv. dyslexie) ook genieten van deze verhalen.
In deze video's zie je een …
Video -
Afval in zee, wat moeten dieren ermee?: De zee begint bij jezelf
Afval in zee, wat moeten dieren ermee? #dezeebegintbijjezelf
Deze video toont de weg die een sigarettenpeuk, mondmasker en plastic zakje afleggen van op straat, via de wind, beken en rivieren, naar zee. Daar vormen ze een gevaar voor dieren: …
Video (11) -
Kloklezen oefenen: Scratch
Klik op de gele knop en verwoord hoe laat het is.
Klik daarna op de groene knop om het juiste antwoord te horen.Met de pijltjes kan je de volgende niveaus instellen:
- uren,
- halve uren,
- kwartier,
- blokken van 10 …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4)