-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Flitskaarten: Prowise Presenter
In deze les wordt de tool flitskaarten uitgelicht.
Ontdek verschillende praktijkvoorbeelden waarmee je direct aan de slag kan gaan of die kunnen inspireren om gepersonaliseerde oefeningen met deze tool te ontwerpen.
Je vindt hier volgende …
Interactieve oefening -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Le verbe avoir et vocabulaire: Extra oefeningen - Casse-cou 5
BookWidget met extra oefeningen op de vocabulaire en grammaire uit module 4 tot acte 3.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Herfst: Wat hoort niet in de rij?
Welke van de vier getoonde prenten is anders? Zoek en tik aan. De oefeningen verschijnen in opklimmende moeilijkheid.
Interactieve oefeningAnder -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ZOOschool website Antwerpen
Op deze site van ZOO Antwerpen vind je lespakketten, verhalen, spelletjes, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Antwerpen voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
ZOOschool website Planckendael
Op deze site van ZOO Planckendael vind je lespakketten, verhalen, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Planckendael voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
Beste Boekenjuf/meester 2023: Magazine
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) …
Artikel -
Leesscan: Breng het leesonderwijs op jouw school in kaart
Met de leesscan breng je als schoolteam het leesonderwijs op jouw school in kaart. De leesscan is een instrument dat je helpt om te (her)starten met een leesbeleid. Op basis van de leesscan kun je een leesbeleidsplan opstarten, de implementatie …
VideoLeerkracht