-
Gooi en schrijf je gedicht
Gooi en schrijf je gedicht is een activiteit die als tussendoortje kan dienen op school, op de camping of thuis. Maak er een mooi gedicht van.
Beeld (12)Leerkracht -
Daar speel je dan met anderen op het plein: Gedicht
Het gedicht Daar speel je dan gewoon op het plein is zelfgeschreven.
Lesidee
Gebruik de gedichten om onderwerpen zoals oorlog of vluchten aan te snijden in een groepsgesprek of om een gesprek op gang te brengen. Mogelijke vragen kunnen zijn: …
BeeldLeerkracht -
Daar speel je dan gewoon op straat: Gedicht
Het gedicht Daar speel je dan gewoon op straat is zelfgeschreven en voorzien van zelfgemaakte tekeningen en illustraties.
Lesidee
Gebruik de gedichten om onderwerpen zoals oorlog of vluchten aan te snijden in een groepsgesprek of om een gesprek op …
Beeld (3)Leerkracht -
Daar lig je dan in een vreemd bed: Gedicht
Het gedicht Daar lig je dan in een vreemd bed is zelfgeschreven en voorzien van zelfgemaakte tekeningen en illustraties.
Lesidee
Gebruik de gedichten om onderwerpen zoals oorlog of vluchten aan te snijden in een groepsgesprek of om in gesprek te …
BeeldLeerkracht -
Daar sta je dan in een onbekend land: Gedicht
Het gedicht Daar sta je dan in een onbekend land is zelfgeschreven en voorzien van zelfgemaakte tekeningen en illustraties.
Lesidee
- Gebruik de gedichten om onderwerpen zoals oorlog of vluchten aan te snijden in een groepsgesprek. …
Beeld (5)Leerkracht -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Terugblikken: Herhaling leerstof
Begin de dag met een kort terugblikmomentje.
Geef de leerlingen enkele oefeningen van de leerstof van de vorige dag, de vorige week, het vorige blok en van het vorige schooljaar.Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Afsluiting van de dag met doelenchecker
Sluit de dag af met enkele oefeningen om de doelen van de leerstofonderdelen te checken.
Beeld (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner