-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Kleurenleer: RGBa en HEXa kleurkiezer
Deze tool stelt voor hoe kleuren zijn opgebouwd. Je kan hier de RGBa of HEXa-code van jouw kleur opzoeken of instellen om de juiste kleur te bekomen.
Een kleurenkiezer of kleurentool (colour tool of colour picker) is een hulpprogramma dat meestal te …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Kerstmail: Instructie
In deze BookWidget schrijven de leerlingen een korte kerstmail.
Uiteraard is het Nederlands ook belangrijk, maar de opdracht is voornamelijk gebaseerd op het gemeenschappelijk leerplan ICT, waarbij leerlingen moeten leren hoe ze technisch gezien …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Kerstmis: Brainstorm
Dit is de intro van Kerstmis : Webquest. De leerlingen noteren woorden, tekenen zaken of posten foto's die hen doen denken aan kerstmis.
Ook hier werd de puntenverdeling weggelaten. In deze versie kunnen leerlingen Dit kan wel worden aangepast …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Teksttype en tekstdoel: Galgje
Maak deze Galgje-oefeningen over teksttypes en tekstdoelen.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Webflow: Platform voor webdesign en ontwikkeling
Webflow biedt software als service voor het bouwen en hosten van websites. Zowel leerlingen als webdesigners kunnen gratis de basis leren over websites ontwerpen. Wil je de code achter de site begrijpen dan kan je die gratis inkijken. Webflow werkt …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Podcast: Webquest
Met deze webquest maak je kennis met podcasts. De webquest bevat voorbeelden van podcasts uit verschillende thema's.
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Zinsontleding: Mindmap
In deze overzichtelijke mindmap vind je de belangrijkste zinsdelen zoals
- het onderwerp;
- de persoonsvorm;
- het gezegde (NWG en WWG);
- het lijdend voorwerp;
- het meewerkend voorwerp.
Beeld (32)Student (lerarenopleiding)