-
Rekenkast: Ordenen van rekenspelletjes
In deze blog omschrijft Annieke waarvoor zij op school een rekenkast gebruikt en hoe deze is ingedeeld.
Op haar school zijn er veel rekenspellen en -materialen. Om deze materialen een centrale plaats te geven, hebben de leerkrachten een rekenkast …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zes verschillende manieren om de tafels te oefenen
In dit artikel vind je zes verschillende manieren om de tafels op een speelse manier te oefenen:
- kaboem;
- land veroveren;
- Pim Pam Pet;
- sommenzoeker;
- sommenloop;
- stiptekening.
Artikel (4)Leerkracht -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Eerste Hulp Bij Instructie: Boek
Elke onderwijsprofessional die betrokken is bij instructie in de basisvaardigheden lezen, spellen en wiskunde, zal altijd en telkens opnieuw drie vragen moeten kunnen beantwoorden:
- Om welke kennis gaat het bij deze leerinhoud, deze taak of …
Fysiek materiaal -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (12)Ander -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Later word ik koningin: Help, mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van
Later word ik koningin. Help! Mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van is een prentenboek om jonge kinderen vanaf 4 jaar mee te nemen in de wereld van het schaken.
Dit (voor)leesboek bestaat uit twee delen. In deel één maak …
Fysiek materiaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vijf aanbevelingen voor optimale wiskundekansen voor jonge kinderen: Kleutergewijs
Hoe kan elk kind tussen 3 en 7 jaar optimale kansen krijgen voor een goede wiskundige basis? Een cruciale vraag, zeker als je beseft dat er een sterke samenhang is tussen de vroege wiskundige vaardigheden en het latere schoolsucces. De Education …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Doelgericht rekenen in anders georganiseerd onderwijs
Er zijn scholen die hun onderwijs anders organiseren om het (nog) beter af te stemmen op de leerbehoeften van kinderen. Vaak wordt ook het leerstofjaarklassensysteem doorbroken. In deze vorm van onderwijs krijgen kinderen meer ruimte om zich in …
ArtikelLeerkracht -
Rekenen-wiskunde is en blijft een uitdagend gesprek
Met wiskundig denken en redeneren kun je niet vroeg genoeg beginnen. In dit artikel van Volgens Bartjens laten de auteurs zien dat kinderen al op jonge leeftijd uitgedaagd kunnen worden om na te denken over wiskundige concepten. Door samen te zoeken …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Richtlijnen om rekenblaadjes autivriendelijk te maken
In dit onderzoek van Celine Van Laecke werd nagegaan welke problemen kinderen met ASS ondervinden bij het rekenen en meer specifiek bij het werken met de klassieke rekenblaadjes.
En hoe kunnen we rekenblaadjes autivriendelijk maken?
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner