-
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Alles telt Q: Gratis rekenspellen
Op de site vind je een aantal gratis rekenspellen. Zo vul je een verhaal correct aan, speel je een getallenmemory ... Deze spellen sluiten aan bij Alles telt Q, maar kunnen ook los van de methode gebruikt worden.
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Een codeercadeau onder de kerstboom
Zoek je een leuk én een educatief cadeau? Waarom geen programmeerbare robot? Ook voor kleuters! Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de leukste digi-cadeautjes waarmee je kinderen leert coderen en programmeren.
ArtikelLeerkracht -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Gebruik van Osmo op een iPad
Vorig jaar kochten we op school de Osmobundel aan. Doelgroep was vooral sterke kleuters en leerlingen uit de eerste graad die een uitdaging nodig hebben. Hier lees je mijn ervaringen en tips...
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
MeesterSander: Inspiratie en informatie over ICT in de klas
Sander Gordijn geeft inspiratie en informatie over ICT in de klas.
Navigeer op zijn website via onder andere zijn:
- apps voor elk thema in de kleuterklas;
- apps voor elk leerdoel in de kleuterklas;
- honderd leerzame apps en websites voor de …
Website (6)Leerkracht -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
EU Code Week 2019: Toolkit
Informatie over de Code Week 2019, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt. In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te …
Artikel (4)