-
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
OctoStudio gebruiken om een micro:bit Maqueen-robot op afstand te besturen
Met dit project programmeer je met behulp van een micro:bit de Maqueen-robot zodat je het draadloos kan besturen met OctoStudio op een smartphone of tablet. Volg stap voor stap het leerpad.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Complexe getallen: Preteaching
Dit leermiddel is een preteaching over het thema complexe getallen. De leerlingen bekijken vijf educatieve video's over de geschiedenis van imaginaire getallen en vullen de bijhorende vragen in. Ze doen dit tegen de eerste les over het thema …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Som- en productregel bij kansrekenen: Webquest
Webquest met instructiefilmpjes en opgeloste oefeningen over de som- en productregel bij het lesonderwerp kansrekenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Tijdsduur berekenen
Zoek de vier opdrachten die verstopt zitten in de tekening. Je lost een kruiswoordraadsel op rond tijdsbegrippen. In de andere oefeningen bereken je het tijdsverschil.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Eigenschappen driehoeken en vierhoeken: Webquest - Nando 1
Jigsaw groepswerk bij module 17: Eigenschappen driehoeken en vierhoeken:
- de helft van de klas werkt per twee aan de webquest over driehoeken;
- de andere helft van de klas werkt ondertussen per twee aan de webquest over vierhoeken. …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Blok 1 zelfstandig doorlopen: Planner - Reken Maar! 5
Met deze planner kunnen leerlingen die sterker zijn in wiskunde de leerstof van blok 1 zelfstandig doorlopen.
Op de planner vinden ze:
- de doelen van de les,
- de nieuwe leerstof,
- het materiaal dat ze nodig hebben,
- de oefeningen die ze moeten maken …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Handleiding werken met rekentoestel TI-30XB: Werkblad
Het werkblad bestaat uit verplichte en extra opdrachten. Zo kan je gedifferentieerd werken in tempo en interesse.
Je bekijkt eerst het filmpje en lost hierna vragen op die controleren of je de correcte handelingen uitvoert met het rekentoestel.
Interactieve oefeningLeerkracht -
NASA's Space Jam: Het heelal is ... muziek
In NASA's Space Jam Hour of Code, animeren de leerlingen de digitale versie van onze zonnestelsel om deze als een muziekinstrument te kunnen gebruiken. Het gaat hier om sonificatie, een project van NASA van 2020.
De leerlingen leren basiscodering door …
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander