-
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Beste Boekenjuf/meester 2023: Magazine
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) …
Artikel -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Duaal leren: Elektriciteitssector
In dit artikel vind je informatie rond duaal leren voor het secundair onderwijs, duaal leren voor het volwassenenonderwijs en het systeem van 'Leren en Werken' voor de richtingen die leiden naar een beroep in de elektriciteitssector.
Artikel -
Hersteleconomie: Milieuvriendelijk en financieel voordelig
Door een product te herstellen in plaats van te vervangen (aankoop nieuw product), verlengt de levensduur van het product. Hierdoor worden de materialen en broeikasgasemissies bij de productie van een nieuw product uitgespaard.
Bij producten die …
Artikel -
BabbelArt Impro: Geïllustreerd kaartspel als gespreksmethode
BabbelArt Impro is een tweetalige tool die de creativiteit stimuleert. Het spel laat je op laagdrempelige wijze kennismaken met kunst en cultuur. Aan de hand van prent- en kunstkaarten wordt in groepjes van vier tot zes personen een creatief verhaal …
Fysiek materiaal -
SCARA robots in het secundair onderwijs: Project InnoVET
Het project leunt aan bij IoT-projecten en digital skills. Het kadert binnen de wereld van micromanufacturing, voornamelijk robots, cobots en digitale fabricagetechnieken. Het project wil de leerlingen een nieuwe SCARA robot leren bouwen en …
Artikel -
VR trainers on track: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde CVO Edukempen in samenwerking met PXL Smart ICT en PXL Onderwijsinnovatie een TTT-programma om Vivista-software te gebruiken. Leerkrachten auto van Campus Het Spoor waren het eerste testpubliek van het TTT-programma …
Artikel -
AI in nijverheidstechnische opleidingen: Project InnoVET
Artificiële intelligentie wordt al vaak gebruik in de industrie, maar weten de leerlingen wel wat dit inhoudt? In dit lespakket leren leerlingen AI kennen. Ze leren aan de hand van Python notebooks een objectherkenningsalgoritme gebruiken en …
Artikel -
Digitale leerpaden voor beroepsgerichte vorming: Project InnoVET
Met dit project werd ingezet op digitale leerpaden. Een digitaal leerpad is een logische opeenvolging van leeractiviteiten (instructiefilmpje, tekstje, (deel van een) syllabus, opdracht, oefening, evaluatie, feedback …) die wordt aangeboden …
Artikel -
Waarom lezen ook om cijfertjes draait: Leg je leesbeleid op de rooster
Een goedgevulde schoolbib, gezellige leeshoeken en kwartierlezen: uitdagingen die leraren vol enthousiasme aangaan. Maar wat is het effect van al die inspanningen? Leescoach Hilde van GBS De Boot in Opwijk: 'Bij lezen denk je niet meteen aan …
Artikel -
Dalend leesniveau? Scan je aanpak op vier vlakken
Jaar na jaar lezen Vlaamse leerlingen minder goed. Ook de leesmotivatie staat op een laag pitje. Leraren blijven niet bij de pakken zitten. Maar weten ook: dit los je niet in je eentje op. Jona Hebbrecht (Odisee) vertelt hoe je met …
Artikel