-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Letters schrijven in zand
Leer kinderen letters schrijven met hun vingers in een bakje met fijn zand.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Google Documenten: Tips en trucs
Video waarin je leert werken met Google Documenten. Je leert:
- hoe je een titel maakt;
- afbeeldingen plaatst en verplaatst;
- linkjes naar inhoud op internet maakt;
- pagina's te nummeren;
- een automatische inhoudsopgave te maken;
- hoe je samen een …
Video (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met werkdozen in de klas
Enkele juffen van bubao De Mozaïek laten in deze video zien hoe zij op hun school werken met taakdozen.
In welke klassen gebruiken zij de taakdozen? Hoe verloopt de organisatie ervan?
Welke materialen zitten er in de dozen? En voor welke …Video (15) -
SMOG: Voorbeelden van Spreken Met Ondersteuning van Gebaren
Deze video toont je enkele gebaren uit de SMOG-methode. Dit staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren.
Deze ondersteunende communicatie kan je gebruiken bij anderstalige nieuwkomers en kinderen, jongeren en volwassenen met een …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Video in de klas: Strak plan
Ontdek hoe leraar Engels Peter Van Den Broeck met video aan de slag gaat in zijn klas.
'Als je met het maken van filmpjes begint, maak je een beetje een sprong in het diepe. Maar je leert snel bij en het enthousiasme en de motivatie van je leerlingen …
Video -
Resultaat van lessenreeks zelfgemaakte circusfiguren uit klei: Stop-motion filmpjes
Dit is het resultaat van de lessenreeks circusfiguren in klei. In het lesplan staat beschreven hoe de leerlingen een circusfiguur naar eigen fantasie boetseren. Ze bedenken daarna in groep een circusact en maken hiervan een filmpje. Dit doen ze …
Video (8)Leerkracht -
Ochtendritueel? Start je les onder de mangoboom.
Achteraan in de klas van juf Esnart staat een in hout nagemaakte mangoboom. Zijn takken zijn gevuld met spulletjes die de kinderen meebrengen van thuis. 'Zo heb ik superveel startmateriaal voor mijn les', vertelt juf Esnart.
Meer weten? Lees hier …
Video -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Veiliger internet: Afspraken
In deze spiekvideo leggen de leerlingen van De Trinoom te Barendrecht uit wat je best doet en niet doet op internet:
- gratis bestaat niet,
- geef nooit je wachtwoord,
- spreek nooit met onbekenden af,
- zorg dat je een vertrouwenspersoon hebt, …
Video (3)School/onderwijs -
Scribble Press: Leerlingen een eigen boek laten maken
De app Scribble Press biedt leerlingen de kans om een eigen boek te maken. Een boek dat vervolgens een waaier aan export-mogelijkheden bezit!
De hoofdpagina van deze app bestaat uit drie delen:
- deel 1: My Books: hier kan je de reeds ontworpen …
VideoDirectie, ICT-coördinator