-
Oblique strategies: Lessuggestie
Producer, musicus en componist Brian Eno was een belangrijke inspirator voor o.a. David Bowie, Coldplay en U2. Hij ontwikkelde vanaf 1974 een kaartenset Oblique Strategies. Op de kaarten staan bizarre opdrachten die muzikanten helpen om los te …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Poster en kaartje om ouders welkom te heten
Met deze poster en het welkomkaartje laat je ouders weten wanneer je tijd voor hen hebt en verlaag je de drempel voor een goed gesprek.
Fysiek materiaal -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel -
Feedback geven met metaforen: Inspiratie
In deze blogpost vind je enkele fijne en grappige metaforen die leerkrachten muziek gebruiken als ze feedback geven aan hun leerlingen.
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van Erik Schrooten, bezieler van Kunstig …
Artikel -
Nieuwsgierigheid aanwakkeren: Korte voorbeelden
De leerling is nieuwsgierig. Klinkt heel logisch maar hoe begin je eraan? Of hoe stimuleer je leerlingen om nieuwsgierig te worden?
Roland van der Vorst noemt vier manieren om leerlingen te verleiden tot nieuwsgierigheid. Erik Schrooten vult aan met …Artikel